آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 

 

1. سرزمین جم  - مملكت العجم (در ادبیات عرب)

2. میدیا در ادبیات اروپایی

3. سرزمین پارس در ادبیات اروپا (مملکت فارس در ادبیات عربی و فارسی)

4. کشور ايران (اريانا، ايراك، اراک، عراق و  ايلام) از نظر زبانشناسی  ریشه‌های واحدی دارند).

  اينكه كدام اسم قديمي‌تر و حدود جغرافيايي هركدام چه محدوده‌اي بوده است مورد اختلاف است. اما واژه ایران تنها واژه‌ای است که تقریبا در تمام دورهای تاریخی رایج بوده است.

 

 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعینام ایرانپرشینعجمپارسمطالعات علوم اجتماعیفردانگار
ادامه مطلب
[ ] [ 21:38 ] [ فردانگار ]

 

 

فَروهَر یا صورت اوستائی آن فَروَشی یا در فارسی باستان فَرورتی و در پهلوی فَروَهر و در فارسی فروهر یکی از نیروهای باطنی است که به عقیدهٔ مزدیستان پیش از پدید آمدن موجودات، وجود داشته و پس از مرگ و نابودی آنها، به عالم بالا رفته و پایدار می‌ماند. این نیروی معنوی را که می‌توان جوهر حیات نامید، فنا و زوالی نیست.

 

تمام آفریده‌های اهورامزدا چه مینوی و چه مادی حتی خود اهورامزدا دارای فَروهَر هستند. در وندیداد اهورامزدا به زرتشت می‌گوید «فروهر من را که بسیار بلند پایه، نیکو، زیبا، ثابت قدم و در پارسائی تمام است، ستایش کن.»


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیفروهرنماد فروهر
ادامه مطلب
[ ] [ 9:10 ] [ فردانگار ]


آنالما (Analemma)، شکلی شبیه عدد هشت انگلیسی است که موقعیت خورشید را طی یکسال نشان می دهد و علت آن مدار بیضی شکل زمین و اختلاف اندک محور زمین و خورشید است. عکس های آنالما به عکس هایی گفته می شود که یک یا دو بار در هفته، در ساعت مشخصی از روز و از یک محل مشخص به مدت یک سال، از خورشید گرفته می شود. تصویری که در ابتدای متن مشاهده می کنید، اولین تصویر آنالما در سراسر جهان است که در New England آمریکا بین سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ تهیه شده است. این تصویر، یکی از معدود عکسهای آنالمایی است که منظره ی آن به طور جداگانه با تصویر ترکیب نشده است. این عکس با ۴۴ بار نوردهی خورشید و تصویری از یک خانه، از محلی ثابت بر روی یک فریم از فیلم ثبت شده است.
سه قوسی که قسمتی از قوس خورشید را در طول ۳ روز «انقلاب تابستانی» و «انقلاب زمستانی» و یکی از «اعتدال های بهاری یا پاییزی» نشان می دهند، با استفاده از فیلتر خورشیدی و «نوردهی طولانی مدت» تهیه شده اند.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآنالماتصویر یک سالهعکاسیفردانگار
ادامه مطلب
[ ] [ 11:27 ] [ فردانگار ]

 

 

 

در مدارس امروز، تلاش براي برقراري ارتباط با دانش‌آموزاني كه علاقه شان را به يادگيري از دست داده اند، يا دانش‌آموزاني كه بنا به دلايلي، دچار شكست تحصيلي يا ترك تحصيل شده اند، براي تمامي معلمان تجربه‌اي مايوس كننده و بسيار معمول است. در تجارب حرفه اي خودمان به عنوان معلم نيز براي برانگيختن حس سخت كوشي دانش آموزان‌مان ناكامي‌هايي را تحمل كرده ايم كه ناشي از كمبود وقت، زيادي تعداد دانش آموزان داراي نيازهاي هيجاني و يادگيري، احساس مسووليت در قبال خواسته هاي مسوولان مدرسه و والدين و ساير موقعيت هاي ايجاد كننده فشار رواني بوده است. از اين رو، با در نظر گرفتن اينكه در حال حاضر براي برانگيخته ساختن دانش آموزان به تحصيل و يادگيري چه ديدگاهي داريم؛ اين مقاله مي تواند مبنايي در اختيارمان قرار دهد كه ممكن است، پس از خواندن آن تغيير كند.

 

 


موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیراهكارهايي براي پرورش انگيزه تحصيلي دانش آموزانانگیزه دانش اموزان
ادامه مطلب
[ ] [ 9:49 ] [ فردانگار ]

 

هاريکن ها از اجزاي ساده توفان هاي تندري شکل مي گيرند. اين توفان هاي تندري به کمک اقيانوس و شرايط جوي به هاريکن تبديل مي شوند. در ابتدا دماي آب اقيانوس بايد بيشتر از 25 درجه سانتيگراد باشد( 77 درجه فارنهايت ) گرما ورطوبت آب گرم اقيانوس ها به عنوان منبع انرژي براي هاريکن ها حساب مي شوند، به همين دليل است که هاريکن ها به هنگام عبور از روي خشکي و يا اقيانوس هاي سرد تر ويا مناطقي که داراي گرما ورطوبت کافي نباشند به سرعت تضعيف مي شوند.

علاوه بر اقيانوس ها ي گرم شرجي و رطوبت بالادر تراز هاي مياني و پايين جو براي توسعه هاريکن ها مورد نياز مي باشند اين شرجي بالا مقدار تبخير را در ابرها کاهش مي دهدو گرماي نهان آزاد شده ناشي از بارندگي را افزايش مي دهد تمرکز گرماي نهان براي حرکت سيستم حياتي است.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیهاريکن
ادامه مطلب
[ ] [ 9:38 ] [ فردانگار ]

 

 

 

شگفتيهاي جوي ناشي از تغييرات دماي جو و سطح اقيانوس آرام، موجب بروز توفان همراه با امواج و صعود توده اي عظيمي از هوا و آب به آسمان و حركت شديد و وسيع آنها مي شود ال نينو ناميده مي شود.

اثرات اين پديده كه گاهي اگثر نقاط كره ي زمين را فرا مي گيرد عبارتند از : وقوع توفانهاي سخت سيكلني ( نظير چرخه ي سيكلني استوايي، توفانهاي جامائيكا، سري لانكا و غيره) و دوره هاي گرما و سرماي شديد، پديده ال نينو در سواحل باختري آمريكاي جنوبي- در حوالي خط استوا در اثر آشفتگي جو و آبهاي اقيانوس آرام و در پي گرم شدن لايه سطحي آبها در شرق اقيانوس، به مدت سه ماه و حتي بيشتر، مشاهده مي شود.

اين پديده هميشه با تغيير فشار هوا، بويژه در روي آبهاي اقيانوس ها، به نام نوسانات جنوبي..... 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیال نينو و لانينا
ادامه مطلب
[ ] [ 9:24 ] [ فردانگار ]

 

 

 فرض كنيد كه فردي، مطلبي را به طور دقيق مطالعه كرده است.
سوال: آيا كار تمام شده است؟ قطعاً خير!
- چرا؟
- به اين دليل كه جايگاه درك مطلب بعد از خواندن دقيق، بستري متزلزل و غيرقابل اعتماد است.
اين جايگاه در بهترين شرايط، تنها قابليت نگهداري مطالب خوانده شده، حفظ شده و درك شده را تا 2 روز دارد و پس از آن با يك افت سريع و تصاعدي، حذف مطالب آغاز مي‌شود.
اين جايگاه «حافظه كوتاه مدت»(1) نام دارد؛ حافظه‌اي مهم، اما موقت كه در مطالعه بايد به عنوان يك واسطه به آن نگريسته شود. واسطه‌اي كه وظيفه انتقال داده‌هاي ورودي از طريق مطالعه را به حافظه بلندمدت، به عهده دارد.

● پس:
مكمل مطالعه دقيق هنر انتقال دادن مطالب خوانده شده به حافظه بلندمدت است. اساسي‌ترين راه در اين زمينه نيز مرور است.


موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیمرور کردن
ادامه مطلب
[ ] [ 17:15 ] [ فردانگار ]





در فرایند یاد دهی – یادگیری ، همانگونه که از ظاهرآن نمایان است تنها به تدریس پرداخته نمی شود بلکه یاد دهی و تدریس دریک سو و یادگیری در سویه ی دیگر آن قرار دارد .
با توجه به اینکه تمام دروس دوره راهنمایی تحصیلی به گونه ای خاص به همدیگرمرتبـط اند نمی توان بین دروس حایل قائـل شد .
مقایسه روشهای سنتی و نوین درفرایندیاددهی یادگیری 


موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیروش های تدریسنواع روش های فعال تدریسمقایسه روشهای تدریس فعال و سنتی
ادامه مطلب
[ ] [ 17:2 ] [ فردانگار ]

 

 

«زلزله همواره ذهن ما ایرانیان را به خود مشغول کرده است و بسياری از ما همواره این ترس مزمن را همراه خود داریم. مطالعه‌اي درباره زلزله خیزترین نقاط دنیا و نيز اظهارنظرهای گاه به گاه مسئولان که درباره این پدیده و تبعات آن صحبت می‌کنند،‌ این ترس مزمن را توجیه می‌کند.»

خبرآنلاين در مطلبي در اين زمينه آورده است: «البته مردم در ژاپن زیستن با این پدیده را یاد گرفته‌اند، اما ما مدارا با ترس چه خواهد شد را. مناطق زلزله خیز دنیا در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند، اما در تقسیم بندی دقیقتر پنج شهر یا نقطه دنیا، زلزله‌خیزترین شهرهای جهان محسوب می‌شوند.

کمربند پیرامون اقیانوس آرام؛ دو سوم

بیش از دو سوم زمین لرزه‌های جهان در این منطقه با دو سمت شرقی (سواحل غربی قاره‌های آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی) و غربی اقیانوس آرام (سواحل شرقی روسیه، چین، ژاپن، گینه، استرالیا و زلاندنو) رخ می‌دهد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیزلزله‌خیزترین نقاط دنیا
ادامه مطلب
[ ] [ 16:54 ] [ فردانگار ]

 


کویر لوت کویری است در منطقه جنوب شرقی ایران. این کویر در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد. هسته آن با دمای 70،7 درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین از سال ۲۰۰۵ تا كنون (۲۰۱۲) بوده است.

اصطلاحات جغرافیایی که تاکنون به این خطه پهناور نسبت داده شده‌است عبارت‌اند از: چاله لوت (چاله لوت در کتاب ژئومرفولوژی کاربردی –بیابان – فرسایش بیابانی – دکتر حسن احمدی معادل پلایا Playa یک واژه اسپانیائی است گرفته شده و به معنی حوضه مرکزی و یا به عنوان چاله داخلی مورد استفاده دارد)، دشت لوت، کویر لوت، بیابان لوت و.... ولی واژه «دشت لوت» در برگیرنده تمامی واژه‌های دیگر است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکویرکویر لوتکویر خورنبکا
ادامه مطلب
[ ] [ 16:42 ] [ فردانگار ]

 

 

گلف استريم يك جريان اقيانوسي گرم و قوي است كه در اقيانوس اطلس جريان دارد. شروع حركت آن از خليج مكزيك است، و از تنگه قلوريدا خارج شده و تا حدودي در نزديكي سواحل ايالات متحده آمريكا حركت مي كند تا به اقيانوس اطلس برسد، و در حدود به دو بخش تقسيم مي شود، بخش شمالي به شمال اروپا مي رود و بخش جنوبي به غرب آفريقا.

گلف استريم چيست؟

اين جريان در اقيانوس اطلس جاري است و يكي از عظيم ترين و نيرومند ترين جريانهاي آب دنيا محسوب مي شود، اين جريان جالب در هر ساعت قريب به يكصد ميليارد متر مكعب را با سرعتي بهت آور در ميان تنگه هاي كرانه فلوريدا سرازير مي كند و رودخانه هاي عظيم آمازون و مي سي سي پي در برابر عظمت اين جريان آب گرم به منزله ي رودهاي كوچكي هستند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجريان گلف استريم
ادامه مطلب
[ ] [ 16:18 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 13:23 ] [ فردانگار ]

 

اقیانوس منجمد جنوبی یا اقیانوس یخبسته جنوبی جنوبی‌ترین اقیانوس جهان است. این اقیانوس که حول قطب جنوب قرار دارد با اقیانوس‌های آرام و اطلس و اقیانوس هند همجوار است.

 

موقعیت جغرافیایی

از مهمترین دریاهای اطراف این اقیانوس راس, آموندسن, دریای ودل, دیویس و دریای بلینگسهاوزن را می‌توان نام برد. مقامات استرالیایی همواره حد این اقیانوس را مرزهای جنوبی جزیره استرالیا دانسته و عقیده دارند اقیانوس منجمد جنوبی هم‌مرز با استرالباست. 

 

آب و هوا

اقیانوس منجمد جنوبی بعلت نزدیکی با قطب جنوب و قاره جنوبگان سرد است.بسیاری از مناطق این اقیانوس یخ‌بسته است و دارای تعداد زیادی کوه یخی است که با توجه به پدیده گرم شدن زمین بر تعداد آنان افزوده می‌شود. دمای آب معمولا بین -۲ تا ۱۰ درجه سلسیوس است. عمق آّ در اقیانوس منجمد جنوبی نیز بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر است.

 

حیات جانوری

در آب‌های اقیانوس منجمد جنوبی حیواناتی مانند نهنگ, پنگوئن, ماهی مرکب و خوک دریایی می‌زیند. در اقیانوس منجمد جنوبی بر اثر تاثیرات جوی ناشی از شکاف لایه اوزون میزان زیادی اشعه فرابنفش وجود دارد که توسط فیتوپلانکتونها جذب و به برخی حیوانات مانند ماهی‌ها منتقل شده‌است. این انتقال موجب تغییر در دی.ان.ای ماهی‌ها شده‌است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیاقیانوس منجمد جنوبی
[ ] [ 13:12 ] [ فردانگار ]

پراکنش گیاهان در اقیانوس‌ها،
چگالی سبزینهها: آبی = کم، سبز = متوسط.

 

اُقیانوس که از واژه یونانی okeanus)Ωκεανός) گرفته شده‌است (ocean در زبان انگلیسی هم با این واژه هم خانواده‌است) به پیکره های بزرگی از آب‌های شور گفته می‌شود که جزوی از آب کره می‌باشد و مرز آبی میان چند خشکی بزرگ و قاره را می‌سازد.

این واژه گاهی به قسمت های بزرگی از آنچه اقیانوس جهان خوانده می شود، گفته می شود. واژه دریا و اقیانوس گاهی به جای یکدیگر به کار برده می شوند اما دریا پبکره ای از آب های شور است( غالبا بخشی از اقیانوس جهان ) که به خشکی ها نزدیک است. اقیانوس زمین بزرگترین اقیانوس سطحی تایید شده سیاره های قابل رویت است. تقریبا ۷۱ درصد از سطح کره زمین (که مساحتی حدود ۳۶۱میلیون کیلومتر مربع را شامل می‌شود) را آب های شور پوشانده اند که به طور کلی به چند اقیانوس و تعدادی دریا تقسیم می شوند. حجم کلی اقیانوس ها حدود ۱٫۳ میلیارد کیلومتر مربع با عمق متوسط ۳۷۹۰ متر است. در اقیانوس ها حدود ۲۳۰٬۰۰۰ گونه ی جانوری شناخته شده وجود دارد، البته قسمت عمده ای از ژرفای اقیانوس ها کشف نشده باقی مانده و تخمین زده می شود که بیش از دو میلیون گونه ی جانوری آبزی وجود داشته باشد . منشا اقیانوس های زمین ناشناخته باقی مانده است، البته دانشمندان عقیده دارند که نخستین بار در دوران هادئن تشکیل یافته و ممکن است که منشائی برای آغاز حیات در زمین بوده باشند. بیش از نیمی از این اقیانوس‌ها دارای عمقی بالغ بر ۳۰۰۰ متر (۹۸۰۰ فوت) هستند.میزان شوری آب اقیانوس‌ها غلظتی حدود ۳۵ نقطه از هزار را دارا هستند و در نزدیکی دریاها این غلظت شوری به میزان ۳۰ الی ۳۸ نقطه تغییر پیدا می‌کند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیاقیانوس
ادامه مطلب
[ ] [ 13:7 ] [ فردانگار ]

 

 جزایر زیادی در خلیج فارس وجود دارند که برخی از آن‌ها از اهمیت کم و برخی از اهمیت بالایی برخوردارند. اکثر جزایر مهم خلیج فارس متعلق به ایران است. جزایر مهم خلیج فارس عبارت‌اند از: قشم، بحرین، کیش، جزیره خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و جزیره لاوان.

 

جزایر ایرانی خلیج فارس

از میان جزایر خلیج فارس بیش از ۳۰ جزیره مسکونی و غیر مسکونی آن متعلق به کشور ایران است. برخی از این جزایر به علت کشند آب (جذر و مد) در زیر آب قرار می‌گیرند و غیر مسکونی هستند. جزایر غیر مسکونی خلیج فارس به عنوان زیستگاه مرجان‌های دریایی، محل تخمگذاری پرستوهای دریایی و لاک پشت‌ها و همچنین زیستگاه انواع پرندگان مهاجر از اهمیت ویژه جهانی برخوردار است. بزرگترین جزیره این خلیج قشم نام دارد.
جزایری که در استان هرمزگان ایران قرار دارند:

جزیره کیش - جزیره قشم - جزیره تنب بزرگ - جزیره تنب کوچک - جزیره ابوموسی - جزیره لاوان - جزیره شتور - جزیره هندرابی - جزیره فرور بزرگ - جزیره فرور کوچک - جزیره سیری - جزیره لارک - جزیره ناز - جزیره هرمز - جزیره هنگام
جزایری که در استان بوشهر ایران قرار دارند:

جزیره خارک - جزیره خارکو - جزیره عباسک - جزیره میر مهنا - جزیره فارسی - جزیره نخیلو - جزیره تهمادو - جزیره گرم - جزیره‌ام الکرم - جزیره شیخ الکرامه - جزیره شیف - جزیره متاف - جزیره مرغی - جزیره چراغی - جزیره‌ام سیله - جزیره سه‌دندون - جزیره مولیات
جزایری که در استان خوزستان ایران قرار دارند:

جزیره مینو - جزیره خور موسی - جزیره بونه - جزیره دارا - جزیره قبر ناخدا


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجزایر خلیج فارس
[ ] [ 13:0 ] [ فردانگار ]

 

 جغرافیای تاریخی خلیج فارس

نام خلیج فارس

بدون هیچ تردیدی نام درست جغرافیایی آن در طول تاریخ خلیج فارس است. سر ریچارد دالتون. در اسناد به جا مانده از بسیاری از تمدن‌های گذشته اینگونه بیان شده که سرزمینهای جنوب خلیج فارس که شامل قطر، شمال عمان، امارت متحده عربی، شرق عربستان و کویت می‌شده به ایران تعلق داشته‌اند و بنا بر این این خلیج فارس جزو آبهای داخلی ایران به حساب می‌آمده و به همین علت یونانیان به آن سینوس پریسیکوس گفته‌اند.

کهن‌ترین نام جغرافیایی که از خلیج فارس وجود دارد نارمَرتو (narmarratu) است که در کتیبه‌های آشوری بر جای مانده‌است و به معنای رود تلخ است. فلاویوس آریانوس در سدهٔ دوم میلادی در آثار خود خلیج فارس را پرسیکون کاای تاس که خلیج فارس معنا می‌دهد استفاده کرده‌است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیخلیج فارس
ادامه مطلب
[ ] [ 12:42 ] [ فردانگار ]

 

خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج‌فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند.

به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است. همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است اما برخی از کشورهای عربی آن را خلیج عربی یا به سادگی، خلیج می‌نامند. سازمان آب‌نگاری بین‌المللی از نام «خلیج ایران» برای این خلیج استفاده می‌کند. 

.....


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیخلیج فارس
ادامه مطلب
[ ] [ 12:22 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ