آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

هر ساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگها در طبیعت تبدیل می‌شود زیرا ارغوانهای این دره و طبیعت بکر، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است.

استان ایلام از آن دست استانهایی است که کمتر کسی اسم آن را برای مسافرت شنیده است و مناظر طبیعی آن را دیده است اما این استان با آب و هوای کوهستانی و نیمه گرم، طبیعت، شهرها و مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که در بسیاری از موارد از چشم گردشگران غیرحرفه‌ای پنهان می‌ماند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدره ارغوان ایلام بهشت رنگ‌ها
ادامه مطلب
[ ] [ 12:35 ] [ فردانگار ]

مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است. این مسجد مجموعه تاریخی وسعی را به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر در شمال شرقی اصفهان و کنار میدان کهنه نشان می‌دهد و امروز شامل قسمتهای مختلفی است از قبیل گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، ضمن چهار ایوانی شبستانها، مدرسه مظفری محراب الجایتو که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره‌ای خاص هستند. بنا بر شواهد تاریخی، مسجد جامع اصفهان بر روی ویرانه‌های مسجد قدیمی تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان در قرن دوم هجری در یهودیه بنا کرده بودند. مسجد اولی بر خرابه‌های ابنیه‌ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود...


موضوعات مرتبط: جغرافياتاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیمسجد جامع اصفهان
ادامه مطلب
[ ] [ 11:45 ] [ فردانگار ]

آبشار اخلمد نام آبشاری است در استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران ودر شهرستان چناران میباشد. اخلمد که از گردشگاههای طبیعی اطراف مشهد می باشد و قدمتی چند هزار ساله دارد، در دره ای در میان کوه بینالود واقع شده است که در ابتدای دره ، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورد و پس از طی مسیری آبشار اول که دارای 23 متر ارتفاع است مشاهده میشود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا 40 متری مشاهده می شود و آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارد.

این آبشار در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد (اخلومد )جریان دارد.

آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌است.

این دره دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف ان می‌توان به (دیواره سفید - الله اکبر -عقاب و...)نام برد ای دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی خلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. بند اخلمد و غار اخلمد از دیگر جاذبه های این منطقه گردشگری است که هر ساله گروه زیادی از گردشگران مشهد و شهرهای دیگر را برای دیدار از طبیعت اخلمد و آبشارهای زیبای آن به این منطقه جذب می کنند.

 منبع ویکی‌پدیا


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآبشار اخلمد
[ ] [ 11:39 ] [ فردانگار ]

واژه خور مخفف خورشيد است ، روستاي خور با داشتن ارتفاع 2800 متري در دامنه غربي قله گندم چال که داراي 3600  متر ارتفاع از سطح دريا در شمال غرب تهران و يکي از مناطق مرتفع البرز مرکزي مي باشد و داراي طبيعت منحصر به فرد از نظر منطقه اي است که در تابستان داراي هواي خنک و عاري از رطوبت است و مناطق ديدني همچون قله ها و دره هاي سرسبز و پيچ در پيچ و باغهاي زيبا را دارا مي باشد يکي از شاخص هاي منحصر به فرد آن آبشار خور است که جزء مناطق ويژه طبيعت ايران است که حدود 60 متر ارتفاع از سطح زمين دارد . منطقه توريستي خور داراي جاذبه هاي خاص گردشگري و سياحتي و ورزشي همچون (کوهنوردي،پيست اسکي) مي باشد و يکي از مسير هاي کوهنودي با مناظر جالب، مسير قله گندم چال از روستاي سنگان به خور و بالعکس مي باشد که در گذر از اين مسير پس از پيمودن حدوداً 2 ساعت راه و طي نمودن قله گندم چال و شيب نسبتآ آرام به روستاي خور ميرسيد . در زمستان با توجه به داشتن پيست اسکي که از نظر مسافت    رفت و برگشت  حدود 120 کيلومتر از پيست اسکي  ديزين  به تهران نزيک تر است محيطي  دلخواه براي ورزشکاران و  طرفداران  طبيعت زمستاني مي باشد . جاده آسفالته آن در فاصله 20 کيلومتر بعد از کرج و قبل از سد امير کبير فرعي پيست اسکي خور مي باشد که حدود 14 کيلومتر است .مردم  آنجا  خونگرم و مهمان  نواز همراه با اعتقادات مذهبي اسلامي هستند و در مرکز روستا گورستان قديمي قرار دارد که در آنجا آثار سنگهايي با قدمت 600 الي 700 سال پيش با نام اشخاصي که پسوندهاي  منتصب به خور دارند يافت مي شود و همچنين بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسگري و تپه دژبر که در اسناد باستاني اداره ميراث فرهنگي به همين نام به ثبت رسيده است نيز قرار دارد . محصولات توليدي آن انواع ميوههاي درختي مانند سيب ،هلو ، گلابي ، گيلاس ، آلبالو، گردو و.... ميباشد و در فصل بهار گونه هاي گياهي وحشي مانند والک ،کنگر ، ريواس ،آويشن و قارچ به فراواني يافت ميشود . با توجه به داشتن آب و هواي کوهستاني جانوراني مانند قوچ ميش ،کل ، بز،گرگ ،شغال ،روباه  و پلنگ معروف آسيايي و پرندگاني از نوع کبک ، مرغ کوهي ،عقاب ، شاهين ، جغد، قناري ، بلبل ، شانه بسر و دارکوب و غيره يافت مي شود.

منبع iranisalam.com


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیابشار خور
[ ] [ 11:19 ] [ فردانگار ]

 

آبشار شلماش از مهمترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.

 

این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند. سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته‌است. برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتا زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شوید. در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطر تر شده‌است.

 

در فصل بهار این آبشار پر آبترین روزهای خود را می‌گذراند. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.

 

مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است. جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا آبشار مدت ۲۰ دقیقه می‌باشد.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآبشار شلماش
[ ] [ 11:15 ] [ فردانگار ]

  منطقه پیران در 10 کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب قرار دارد و آبشار آن پس از باغات روستا و در دره ای عریض واقع است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآبشار پیرانریجابسرپل ذهابپیران
ادامه مطلب
[ ] [ 12:31 ] [ فردانگار ]

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است که در چهارمحال و بختیاری خودنمایی می کند.

این آبشار 3کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود که در 190 کیلومتری شهرکرد و در40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد و به دره‌ای می ریزد که با پستی و بلندی های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می کند که یکی از بی نظیرترین ترین جلوه های طبیعت را به وجود می آورد. 
 
 مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان از فضای پرسیب و سرسبزی می گذر که در آن می توانید انواع درختان و گیاهان جنگلی کمیاب را ببینید.
 
 

موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیطولانیترین ابشار ایرانآبشار آتشگاه لردگان
ادامه مطلب
[ ] [ 12:20 ] [ فردانگار ]

 

 

آمودریا یا جیحون (به یونانی باستان: Oxus/Ὄξος/اُکسوس که یونانی‌شدهٔ نام پارسی باستان رود: وَخش است) پرآب‌ترین رود آسیای میانه است که رود دوم سیر دریا است.آمودریا از کوههای پامیر سرچشمه گرفته و حدود ۱۱۲۶ کیلومتر از آن در قسمت مرزهای شمالی افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان جاری است. بخش‌هایی از آن قابل کشتیرانی است. در سواحل آن شیرخان بندر و بندر حیرتان قرار گرفته، که کالاهای صادراتی یا وارداتی افغانستان به کشورهای آسیای میانه از این طریق مبادله می‌شود. این رود به طور تاریخی در حدود یا سرحد سرزمین باستانی ایران قرار داشته و در آثار اساطیری نیز مرز ایران و توران به شمار می‌رود.
این رود در گذشته در دوره‌ای به دریای خزر می‌ریخته بعدها مسیر آن تغییر کرده و با پیوستن به رود سیر دریا به دریاچه آرال می‌ریزد. امروزه هرچند مسیر اصلی رود به سوی آرال است اما تمامی آب آن در طول مسیر و با کانال‌کشی‌هایی که برای کشاورزی صورت گرفته به مصرف می‌رسد.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیامودریاجیحون
ادامه مطلب
[ ] [ 12:1 ] [ فردانگار ]

 

 آبشار Horsetail در پارک ملی یوسیمیتی (کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا) یک آبشار فصلی است که تنها در فصل زمستان و اوایل بهار جریان دارد. تنها چند روز از ماه فوریه، پرتوهای نور خورشید آبشار را مثل آتش درخشان می کند.
 این پدیده ای منحصر به فرد است که در اثر مجموعه ای از شرایط، رخ می دهد. دلیل اصلی این اتفاق این است که، آب تنها منعکس کننده رنگ قرمز و نارنجی طیف امواج نور خورشید می باشد.
 
 و ارتفاع کلی ریزشگاه آن ۶۵۰ متر (۲٬۱۳۰ ft) است.

برگرفته ازiranvij

  


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیابشار اتشآبشار آتش کالیفرنیا
ادامه مطلب
[ ] [ 16:13 ] [ فردانگار ]

 

شیراز شهر گل و شعر و عروس شهرهای ایران است. در این مطلب مناطق دیدنی شیراز را به شما معرفی میکنیم . اینشهر که یکی از کهن ترین شهرها است ، مدتها مرکز ایران بوده است. اکثر جهانگردان دنیا از آن عبور کرده و درباره آن نوشته اند و همه متفق القول شیراز را شهری آباد ، زیبا و مرکز علم و تمدن دانسته اند و از خلق و خوی مردم آن ، آب و هوای مطبوع و از شعرا و فضلای آن دیار یاد کرده اند. نام این شهربا وجود شعرای بزرگی همچون حافظ وسعدی جاودانه گشته است . طبق اسناد، شواهد و آثار مکشوفه توسط باستان شناسان سابقه شهر شیراز به دوران پیش از اسلام می رسد، اما در دوره امویان با کاهش اهمیت شهر مهم استخر، کم کم شیراز رو به آبادانی گذاشته است. پر رونق ترین دوران شیراز در عهد صفویه و زندیه بوده و کریم خان زند آن را به پایتختی کشور برگزید.

 شهر شیراز در حال حاضر مرکز استان فارس است که دارای فرودگاه بین المللی بزرگی است که از آن به طور روزانه و هفتگی پروازهایی به شهرهای داخلی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس انجام می شود . فاصله هوایی شیراز تا تهران ۶۸۸ کیلومتر است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیمناطق دیدنی شیراز مناطق دیدنی ایرانشیرازآرامگاه کوروش بزرگتخت جمشیدآرامگاه حافظحافظیهدروازه قرانآرامگاه سعدیارگ کریمخانیباغ ارم
ادامه مطلب
[ ] [ 15:55 ] [ فردانگار ]

کشف دوباره جاذبه‌های تاریخی ایران با تکنیک عجیب عکاسی پانوراما

امید جعفرنژاد از معماری اماکن تاریخی مختلف ایران، عکس‌های پانورامای دیدنی تهیه کرده است. برخی از عکس‌های این مجموعه از کنار هم قرار دادن بیش از ۷۰ عکس به دست آمده است. پوشش نماهای بسیار باز از ویژگی عکس‌های پانوراماست.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیعکسعکس پانورامامکان های تاریخیگردشگریایران
ادامه مطلب
[ ] [ 19:5 ] [ فردانگار ]

ماله پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری مالدیو است.مطابق بر سرشماری سال ۲۰۰۴ این شهر ۸۱٬۶۴۷ نفر جمعیت دارد.شهر ماله بزرگ‌ترین مرکز تجاری کشور مالدیو به شمار می‌رود که دارای مرز آبی با کشور سریلانکا است و فرودگاه مجهز و مدرنی دارد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیمالهپایتختمالدیو
[ ] [ 8:59 ] [ فردانگار ]

 

به گمانم نوروز 92، اولین نوروز تاریخ چند هزار ساله اصفهان بود که زاینده رود، تنها رود زنده سالهای دور ایران مرکزی، تفتیده و جان داده، با کالبدی خشک و غم افزا، درد اصفهانی‌ها را دوچندان کرد! امسال حتی مهمانان نوروزی هم افسرده ترین مسافران عالم بودند.

آنها که اولین نوروز بود زنده رود را مرده می دیدند، در حالیکه از بارشهای مناسب امسال کشور نیز آگاه بودند، شگفت زده می پرسیدند: " پس این همه بارش کجا می رود؟!" و اصفهانی های همیشه شوخ پاسخ می دادند: " پیدا کنید پرتقال فروش را !!!"


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیزنده رودزاینده روداصفهان
ادامه مطلب
[ ] [ 10:44 ] [ فردانگار ]

معبد آکشاردام ( آکشاردهام ) در دهلی معبدی هندویی است که بسیاری از سنت های مردم هند، فرهنگ آیین هندو، روحانیت و معماری هندی را به نمایش می گذارد.
این معبد توسط ماهاراج پراموخ سووآمی بنا شد که 3000 نفر از پیروانش به همراهی 7000 صنعتگر توانستند ساخت آن را به اتمام برسانند. معبد آکشاردام که حدود 70% از توریست های دهلی را به خود جذب می کند، بطور رسمی در 6 نوامبر سال 2005 افتتاح شد.
این معبد در حاشیه ی رود یامونا و مجاورت دهکده ی مسابقات کشورهای مشترک المنافع سال 2010 واقع شده است. ساختمان اصلی مستقر در وسط معبد بر اساس علم جهت یابی و معماری هندی ساخته شده که تماما از جنس سنگ است.
این معبد همچنین نمایشگاه هایی از زندگی مردم سووآمینارایان و تاریخ هندوستان، یک فواره ی موزیکال و باغات بسیار وسیعی دارد.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعی معبد آکشاردام
ادامه مطلب
[ ] [ 9:42 ] [ فردانگار ]

 

آتشفشانها پدیده های جهانی هستند و در سایر کرات منظومه شمسی به ویژه سیارات مشابه زمین یک پدیده عادی محسوب می شود و آتشفشان بی شک در کیهان نیز رخ می دهد.

گونه ای از آتشفشان ها ˈ هاوایی ˈ نام دارد که به علت وجود میزان کم گاز در گدازه این نوع آتشفشان، فوران جریانی در آن دیده می شود. ماگمایی که به سطح می رسد، معمولا به صورت فواره یا چشمه های گدازه ای خارج می شود ، این نوع آتشفشان در جزایر هاوایی به تعداد زیاد یافت می شود.

در جزیره ایسلند نیز از این نوع آتشفشان دیده می شود ، این نوع آتشفشان، دارای دهانه ای وسیع بوده و مخروط آن شیب کم دارد گدازه های آن غالبا باریک هستند و پس از سرد شدن سنگهایی تیره رنگ، مثل بازالت ایجاد می کنند.

این نوع گدازه ها به علت گرانروی بسیار کمی که دارند، مانند سیل روان می شوند. این آتشفشانها از آنجایی که فاقد انفجارند ، لذا بمب آتشفشانی ، لاپیلی و خاکستر آتشفشانی نیز در این آتشفشانها دیده نمی شود.

در حال حاضر فقط پنج دریاچه گدازه های پایدار در جهان وجود دارد که عبارتند از ˈ ارتا آل ، در اتیوپیˈ ، ˈ کوه برزخ یا عالم ظلمات ، در جنوبگان ˈ ، ˈ کیلاوآ ، در آتشفشان هاوایی ˈ ، ˈ نیراگونگو ، در جمهوری دموکراتیک کنگوˈ و ˈ آمبریم ، در وانواتوˈ که تصاویرشان آورده می شود. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدریاچه گدازهپدیده ای حیرت انگیز از آتشفشان
[ ] [ 13:55 ] [ فردانگار ]

 

آتشفشان مانت تانگاریا در شمال زلاندنو بعد از ۱۱۵ سال فوران کرد و دانشمندان را شگفت زده کرد.

دانشمندان اظهار کردند قبل از فوران این آتشفشان هیچ نشانه ای دال بر شروع فعالیت وجود نداشته است.فوران این آتش نشان به ۶ هزار متر رسید. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآتشفشانمانت تانگاریاشمال زلاندنوفوران
[ ] [ 13:47 ] [ فردانگار ]

کشف جوان ترین سیاه چاله کهکشان راه شیری توسط تلسکوپ فضایی چاندرای ناسا

دانشمندان ناسا موفق به کشف بقایای یک ابر نواختر به وسیله قابلیت اشعه ایکس در تلسکوپ فضایی چاندرای شده اند این ابرنواختر در فاصله ی ۲۶۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و احتمالا دارای سیاه چاله ای با قدمت تنها هزار سال است که میتوان آنرا جوانترین سیاه چاله کهکشان راه شیری که تا به این تاریخ کشف شده است دانست. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجوان ترین سیاه چالهکهکشان راه شیریناسا
[ ] [ 13:38 ] [ فردانگار ]

هنگامی که در سال 2009 آتشفشان ساریچف در جزایر کوریل روسیه شروع به فعالیت کرد، پژوهشگران مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی توانستند تصاویر زیبایی از این فوران را ثبت نمایند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیفوران آتشفشانساریچفجزایر کوریلایستگاه فضایی
[ ] [ 13:34 ] [ فردانگار ]

 

اگر کسی از فضا به زمین نگاه کند، زمین را سیاره‌ای آبی رنگ و پر از آب خواهد دید. حجم کل آب‌های موجود در کره زمین، رقمی در حدود ۱٬۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مکعب تخمین زده شده‌است.

اگر چه حجم کلی آب‌های موجود بر روی زمین نسبتاً زیاد می‌نماید اما متجاوز از ۹۷٪ این آب‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها متمرکز هستند و حدود ۲٪ نیز به صورت یخ و یخچال‌ها در مناطق قطبی تجمع یافته‌است. از یک درصد آب باقی مانده نیز بخش زیادی در اعماق زمین بوده که استخراج آن مشکل و از دسترس انسان به دور است. بعضی بر این باورند که جنگ بعدی یا همان جنگ جهانی سوم بر سر آب می‌باشد که بعضی از کشورها با کمبود آب مواجه شده و به کشورهای پرآبتر حمله وآنها را تصرف مینماید در این جنگ همیشه قویترها پیروزاند

آب‌های موجود در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اتمسفر (آب قابل بارش) فقط ۰٫۰۱۴۲ درصد کل آب‌های جهان را تشکیل می‌دهند که رقم بسیار اندکی است. و این در صورتی است که اگر آب‌های موجود در سراسر کره زمین به طور یکنواخت در سطح دنیا توزیع شود ارتفاعی برابر ۲٫۷۴۵ متر را تشکیل خواهد داد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیگستردگی اب در کره زمین
[ ] [ 13:50 ] [ فردانگار ]

 

 

غروب سرخ فام زیبا با آن همه رنگ های بهم آمیخته و موّاجش ، یکی از لدپذیر ترین مناظر طبیعی است. به هنگام تماشای این منظره شاید هم به خود گفته باشیم :« اوه، خورشید چه قرمز شده!!»

البته باید بدانیم که این خود خورشید نیست که هنگام غروب، قرمز می شود . بلکه این تنها نظر ماست که در آن لحظه ی خاص ، خورشید را بدینگونه جلوه گر می یابیم . 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیغروب افتابعلت سرخی
ادامه مطلب
[ ] [ 13:45 ] [ فردانگار ]

 

 

اقیانوس ها هنوز از بسیاری جهات به صورت معمایی بزرگ برای ما باقی مانده اند.


ما حتی نمی دانیم عمر اقیانوس ها چقدر است. اما گویا این مسلم است که در مراحل نخستین تکامل زمین ، هیچ اقیانوسی وجود نداشت.

امروزه در عمق اقیانوس ها کاوش می کند تا چیزهای بیشتری درباره شان بفهمد.

کف اقیانوس را در عمق سه هزار و ششصد متری ، گلی نرم و لجن مانند، به رنگ زنگاری ، پوشانده است . 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیگودترین اقیانوس
ادامه مطلب
[ ] [ 13:39 ] [ فردانگار ]

 

قلعهٔ اژدهاپیکر در شهرستان لارستان بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر می‌باشد. بین این تپه و تپه‌ای که «قلعهٔ نارین» بر روی آن ساخته شده، دره ای تنگ وجود دارد که مسیر رودخانهٔ خشکی (رودخانه فصلی) به نام رودخانه (وروند) می‌باشد. آثار ساختمان سد مسقف بین دو تپه نیز تا به امروز اندکی باقی است. در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، بر روی یک سطح مرتفع مشرف به شهر لار، بقایایی از یک ساختمان به جا مانده که به قبر مادر نادر شاه مشهور است. دیوارهای خارجی آن ساختمان مربع شکل و به ابعاد ۵/۴×۵/۴ متر و ارتفاع آن ۹ متر می‌باشد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقلعه اژدهاپیکرشهرستان لارستان
ادامه مطلب
[ ] [ 14:11 ] [ فردانگار ]

 

نمای شرقی ارگ كريمخان زند - شيراز




ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است. در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای بزرگ اکنون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده‌است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیارگ کریم‌خانشیراز
ادامه مطلب
[ ] [ 14:8 ] [ فردانگار ]

 

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد و از دوران پیش از ورود اسلام به ایران به یادگار مانده‌است.

مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن (آتشکده آناهیتا) یادآور پرستش آناهیتای باستانی، ایزدبانوی آب و باروری است.

قلعه اردشیر دیگر قلعه باستانی این شهر است.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقلعه دختر کرمان
[ ] [ 14:6 ] [ فردانگار ]

 دژ هیور (به انگلیسی: Hever Castle)‏ نام یکی از قلعه‌های انگلستان در نزدیکی ادنبریج در کنت است که باغ زیبایی به سبک ایتالیایی دارد. گفته می‌شود که هنری هشتم، پادشاه انگلستان همراه با آن بولین، پیش از ازدواج با او به‌عنوان دومین همسرش در این دژ اقامت داشتند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدژ هیور
[ ] [ 14:4 ] [ فردانگار ]

 

برج لندن قلعه‌ای تاریخی در مرکز لندن است که در سمت شمالی رود تیمز واقع شده‌است. در نقطه‌ای که اکنون این برج قرار گرفته احتمالاً ابتدا یک دژ بریتانیایی و سپس یک دژ رومی وجود داشته‌است. شاید ساکسون‌ها هم در این نقطه صاحب دژی بوده‌اند. بعد، ویلیام فاتح دستور ساختن یک برج سفید را داده‌است. که از قدیمی ترین قسمت‌های قلعه نظامی حاضر است. قسمت‌های مهم دیگر بنا هم، در زمان حکومت هنری سوم (۱۲۷۲-۱۲۱۶) ساخته شده‌اند. این برج یکی از ترسناک ترین ساختمان‌های دنیا نیز قلمداد می‌شود بی‌شک ناشی از تعداد زیاد اعدامها، قتل‌ها و شکنجههایی است که در هزار سال گذشته در پس دیوارهای این محل صورت گرفته‌است. بارها و بارها گزارش شده‌است که افراد مختلفی در دور و اطراف برج روح دیده‌اند. در یک نیمه شب زمستانی در سال ۱۹۵۷ یکی از نگهبانان از صدای برخورد یک شی به سقف از جا پرید. وقتی برای پیگیری و بررسی از اتاقک بیرون رفت موجودی سفیدرنگ و بی‌شکل را دید که بر روی برج قرار گرفته‌است. مدتی بعد آنها دریافتند که لیدی جین‌گری در تاریخ ۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ درهمان محل سرش از بدنش جدا شد. شاید سرشناس‌ترین سکنه برج لندن روح آن بولین باشد. او یکی از همسران هنری هشتم بود که در سال ۱۵۳۶ در این برج سرش زیر گیوتین گذاشته شد. روح او در مواقع بی‌شماری دیده شده‌است گاهی سرش را در دست دارد و بر روی برج سبز یا در کلیسای سلطنتی برج قدم می‌زند. دیگر ارواح این برج، روح هنری ششم، توماس بکت و سر والتر رالی می‌باشند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیبرج لندنقلعه‌ تاریخی
[ ] [ 13:48 ] [ فردانگار ]

 

کالاماتا (به یونانی: Καλαμάτα)‏ نام شهری تاریخی در کرانه دریای مدیترانه و در جنوب کشور یونان است.

شهر کالاماتا در استان پلپونز واقع شده است.

کالاماتا را شهر درختان زیتون می‌نامند و زیتون کالاماتا در رستوران‌های کشورهای غربی محبوبیت دارد. عسل این شهر نیز معروف است.

دارا بودن فرودگاه، پایانهٔ راه‌آهن، بندرگاه بزرگ و پایانه اتوبوس باعث شده تا شهر کالاماتا مرکزی مواصلاتی برای منطقهٔ پیرامونی خود و بخشی از جنوب پلپونر به‌شمار می‌آید. در تابستان خط کشتی‌رانی به جزیره کرت نیز از کالاماتا برقرار است.

نام این شهر را برگرفته از واژه‌های «کالا اُماتا» یونانی دانسته‌اند که به معنی «چشمان زیبا» است. یک کلیسای بیزانسی، یک دژ مربوط به سدهٔ سیزده و یک موزهٔ باستان‌شناسی از نقاط دیدنی این شهرند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکالاماتاشهر تاریخیکرانه دریای مدیترانهجنوب کشور یونان
[ ] [ 13:45 ] [ فردانگار ]

 


حدود 55 درصد سطح ايران را كوه فراگرفته و 45 درصد آن را جلگه ها و دشت هاي پهناور و درياچه ها و هامون ها (بیابان ها) و نمكزارهاي متعدد زيرپوشش قرار داده اند. كوه هاي ايران به چهار رشته شمالي، زاگرس، مركزي و باختری (شرقی) تقسيم مي شوند.

رشته شمالي يا البرز كه درازاي آن به 950 كيلومتر بالغ مي شود و مساحتي معادل 51500 كيلومتر مربع يا حدود سه درصد مساحت كشور را زير پوشش قرار داده است، بخشي از چين خوردگي هاي بزرگ آلپ و هيماليا است. اين رشته از استان اردبيل شروع شده و رو به شرق از جنوب درياي خزر مي گذرد و در شمال خراسان به كوه هاي شرقی ايران مي پيوندد. بلندترين نقطه ايران يعني كوه دماوند با بلندي 5671 متر در اين رشته جاي دارد. كوه هاي ديگري چون علم كوه (4650 متر)، سياهلان (4175 متر)، پالون گردن (4375 متر) و شاهوار (3945 متر) نيز در همين رشته قرار دارند.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیرشته کوه های ایران
ادامه مطلب
[ ] [ 11:36 ] [ فردانگار ]

 

 

آبراه پاناما یک آبراه غیرطبیعی است که توسط انسان در کشور پاناما به وجود آمده و اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط می‌دهد.

این آبراه که در جریان یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی در جهان ایجاد گشته‌است یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین آبراه‌های جهان است.

در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو ۲۲۵۰۰کیلومتر مسافت دارد، عبور از آبراه پاناما این مسافت را به ۹۵۰۰کیلومتر کاهش می‌دهد.

در گذشته کشتی‌ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی می‌روند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکانالآبراه پاناما
ادامه مطلب
[ ] [ 11:28 ] [ فردانگار ]

 

آبراه سوئز (به عربی: قناة السویس) کانال یا آبراهی ساخته شده به‌دست انسان است که دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخه‌ای از دریای سرخ است متصل می‌کند. این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌است. آبراه سوئز به عنوان میانبری برای کشتی‌هاو قایق هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت و آمد می‌باشند، ساخته شده‌است تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکانال سوئتاریخچهٔ کانال سوئز
ادامه مطلب
[ ] [ 10:40 ] [ فردانگار ]

 

آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌است .

ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که بلحاظ بلندی ،مرتفع ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌آید.

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود.

مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رویت است.

در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان می‌رسیم که تقریباً خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه می‌باشد.

در حاشیهٔ آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

از تنوع جانوری اطراف ابشار نیز میتوان به گرگ، گراز، خرس(نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و ... اشاره کرد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآبشار لاتونگیلان
ادامه مطلب
[ ] [ 13:14 ] [ فردانگار ]

تالاب استیل ، عباس آباد آستارا در ۷ كيلومتري شهر آستارا در حاشيه جاده رشت به آستارا قرار دارد.

اهميت اكو توريستي اين تالاب از جهت نزديكي به جاده، تنوع چشم‌اندازهاي طبيعي همچون كوهستان، جنگل و مزارع و كشتزارهاي اطراف دوچندان مي‌شود. ضلع‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسكای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است كه در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یكی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیتالاب استیلشهر آستارا
ادامه مطلب
[ ] [ 13:9 ] [ فردانگار ]

 

دلتا در دانش جغرافیا زمینی است مثلثی شکل که از آبرفت رودخانه پدید آمده باشد.

دلتا زمانی تشکیل می‌شود که مقدار رسوبی که به وسیله رودخانه به دریا می‌رسد، بیش از مقداری باشد که بر اثر جزر و مد، امواج و جریان‌های دریایی پراکنده می‌شود. این نام را یونانی‌ها به ملاقی نیل و مدیترانه به دلیل شکل مثلث مانند و شباهت آن به حرف دلتا در الفبای یونانی داده بودند.

این زمین سه‌گوش با خاک رسوبیش در دهانه رود با دریا قرار می‌گیرد. خاک این سرزمین برای کشاورزی مناسب است. دلتاها معمولاً در سرزمین‌های هموار تشکیل می‌شوند. چون رود در مسیر خود آبرفت‌ها را انباشته می‌کند و باعث می‌شود که ارتفاع آن قسمت از دیگر قسمت‌ها بیشتر شود. بنابراین رود چند شاخه شده و از مسیر جدیدی به سمت دریا می‌رود. این روند برای هر شاخه چندین بار تکرار می‌شود تا دلتا تشکیل شود. رودها آبرفت‌ها را در دهانهٔ خود، یعنی جایی که به دریا می ریزند، انباشته می کنند.از انباشته شدن آبرفت‌ها در دهانهٔ رودها دلتاهای پهناوری به وجود می آید. با انباشته شدن دایمی آبرفت ها، دلتاها پیوسته توسعه می یابند، در آب دریا پیش می روند و جاهای مناسبی برای کشاورزی به وجود می آورند. وجود این دلتاها در زمین‌های بسیار هموار ممکن است خطر بروز سیلاب‌ها را افزایش دهد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدلتاجغرافیا
[ ] [ 13:5 ] [ فردانگار ]

 

بر روی رودخانه زاینده رود چندین پل تاریخی از زمان صفویان و قبل از آن برجا مانده‌است.در اصفهان پل های مشهور تاریخی «سی و سه پل» یا «پل الله وردی خان» و «پل خواجو» ، و در استان چهارمحال بختیاری «پل زمانخان نفر رئیس ایل نفر» بنا شده است.لازم به ذکر است یکی از قدیمیترین پل‌های زاینده رود «پل شهرستان» می‌باشد. این پلها هر کدام جاذبه گردشگری خاصی دارند. حاشیه‌سازی این رودخانه در شهر سامان، شهر اصفهان، و بوستان‌ها و بیشه‌های پیرامون این رودخانه در فصل تابستان گردشگاه مناسبی برای ایرانگردان و جهانگردان است. اما هم اکنون به دلیل بی توجهی دولت ومسئولین کشور این رودخانه همچون کویری خشکیده است.

درحال حاضر برای آبیاری زمینهای کشاورزی استان اصفهان از سدهای آبیاری که بدین منظوراحداث گردیده استفاده می‌شود.

این رودخانه آب آشامیدنی شهر یزد را نیز تأمین می‌نماید که در آینده با اتمام تونل سوم پیش بینی می‌شود استان کرمان را نیز سیراب نماید در حالی که خود رود در . با وجود این کشاورزان حاشیه زاینده رود گاه با کمبود آب مواجه بوده‌اند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیپل‌های تاریخی بر روی زاینده رود
ادامه مطلب
[ ] [ 12:49 ] [ فردانگار ]

 

به طور كلي، انواع مهم ابرها را به طور خلاصه به شرح زير مي‌توان بيان داشت:

1- ابرهاي سيروس (Cirrus) : اين ابرها از مرتفع‌ترين ابرها بوده واغلب به صورت پرمانند و سفيد رنگ و شفاف (ملو از بلورهاي يخ) در آسمان ديده مي‌شوند. اين ابرها بعضاً به صورت دسته‌هاي منظم جدا از هم، در آسمان ديده مي‌شوند در اين صورت موسوم به سيروس‌هاي هواي خوب بوده و اگر توأم با ابرهاي سيرواستراتوس و آلتواستراتوس گردند. معمولاً علامت هواي بد مي‌باشند. 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیابرانواع ابرها
ادامه مطلب
[ ] [ 13:33 ] [ فردانگار ]

 

 

 

 

قنات که توسط مقنیان ایرانی اختراع شده ، هزاران سال قدمت دارد. قدمت بسیاری لازم قناتهای ایران ، از پنج یا شش هزار سال متجاوز است و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد. با وجود این که چندبن هزار سال از اختراع آن می‌گذرد، مع هذا هنوز هم این روش استفاده از آب ، در قسمت مهمی از روستاها ومناطق مسکونی و کشاورزی و دامداری کشور معمول و متداول است و حتی یکی از ارکان اصلی کشت و زرع در نواحی خشک را تشکیل می‌دهد. این اختراع که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده ، بعدها از ایران به بسیاری از کشورهای جهان انتقال یافته و مورد استفاده مردم در دیگر نقاط دنیا قرار گرفته است.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجغرافیاقنات
ادامه مطلب
[ ] [ 13:11 ] [ فردانگار ]


آنالما (Analemma)، شکلی شبیه عدد هشت انگلیسی است که موقعیت خورشید را طی یکسال نشان می دهد و علت آن مدار بیضی شکل زمین و اختلاف اندک محور زمین و خورشید است. عکس های آنالما به عکس هایی گفته می شود که یک یا دو بار در هفته، در ساعت مشخصی از روز و از یک محل مشخص به مدت یک سال، از خورشید گرفته می شود. تصویری که در ابتدای متن مشاهده می کنید، اولین تصویر آنالما در سراسر جهان است که در New England آمریکا بین سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ تهیه شده است. این تصویر، یکی از معدود عکسهای آنالمایی است که منظره ی آن به طور جداگانه با تصویر ترکیب نشده است. این عکس با ۴۴ بار نوردهی خورشید و تصویری از یک خانه، از محلی ثابت بر روی یک فریم از فیلم ثبت شده است.
سه قوسی که قسمتی از قوس خورشید را در طول ۳ روز «انقلاب تابستانی» و «انقلاب زمستانی» و یکی از «اعتدال های بهاری یا پاییزی» نشان می دهند، با استفاده از فیلتر خورشیدی و «نوردهی طولانی مدت» تهیه شده اند.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآنالماتصویر یک سالهعکاسیفردانگار
ادامه مطلب
[ ] [ 11:27 ] [ فردانگار ]

 

هاريکن ها از اجزاي ساده توفان هاي تندري شکل مي گيرند. اين توفان هاي تندري به کمک اقيانوس و شرايط جوي به هاريکن تبديل مي شوند. در ابتدا دماي آب اقيانوس بايد بيشتر از 25 درجه سانتيگراد باشد( 77 درجه فارنهايت ) گرما ورطوبت آب گرم اقيانوس ها به عنوان منبع انرژي براي هاريکن ها حساب مي شوند، به همين دليل است که هاريکن ها به هنگام عبور از روي خشکي و يا اقيانوس هاي سرد تر ويا مناطقي که داراي گرما ورطوبت کافي نباشند به سرعت تضعيف مي شوند.

علاوه بر اقيانوس ها ي گرم شرجي و رطوبت بالادر تراز هاي مياني و پايين جو براي توسعه هاريکن ها مورد نياز مي باشند اين شرجي بالا مقدار تبخير را در ابرها کاهش مي دهدو گرماي نهان آزاد شده ناشي از بارندگي را افزايش مي دهد تمرکز گرماي نهان براي حرکت سيستم حياتي است.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیهاريکن
ادامه مطلب
[ ] [ 9:38 ] [ فردانگار ]

 

 

 

شگفتيهاي جوي ناشي از تغييرات دماي جو و سطح اقيانوس آرام، موجب بروز توفان همراه با امواج و صعود توده اي عظيمي از هوا و آب به آسمان و حركت شديد و وسيع آنها مي شود ال نينو ناميده مي شود.

اثرات اين پديده كه گاهي اگثر نقاط كره ي زمين را فرا مي گيرد عبارتند از : وقوع توفانهاي سخت سيكلني ( نظير چرخه ي سيكلني استوايي، توفانهاي جامائيكا، سري لانكا و غيره) و دوره هاي گرما و سرماي شديد، پديده ال نينو در سواحل باختري آمريكاي جنوبي- در حوالي خط استوا در اثر آشفتگي جو و آبهاي اقيانوس آرام و در پي گرم شدن لايه سطحي آبها در شرق اقيانوس، به مدت سه ماه و حتي بيشتر، مشاهده مي شود.

اين پديده هميشه با تغيير فشار هوا، بويژه در روي آبهاي اقيانوس ها، به نام نوسانات جنوبي..... 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیال نينو و لانينا
ادامه مطلب
[ ] [ 9:24 ] [ فردانگار ]

 

 

«زلزله همواره ذهن ما ایرانیان را به خود مشغول کرده است و بسياری از ما همواره این ترس مزمن را همراه خود داریم. مطالعه‌اي درباره زلزله خیزترین نقاط دنیا و نيز اظهارنظرهای گاه به گاه مسئولان که درباره این پدیده و تبعات آن صحبت می‌کنند،‌ این ترس مزمن را توجیه می‌کند.»

خبرآنلاين در مطلبي در اين زمينه آورده است: «البته مردم در ژاپن زیستن با این پدیده را یاد گرفته‌اند، اما ما مدارا با ترس چه خواهد شد را. مناطق زلزله خیز دنیا در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند، اما در تقسیم بندی دقیقتر پنج شهر یا نقطه دنیا، زلزله‌خیزترین شهرهای جهان محسوب می‌شوند.

کمربند پیرامون اقیانوس آرام؛ دو سوم

بیش از دو سوم زمین لرزه‌های جهان در این منطقه با دو سمت شرقی (سواحل غربی قاره‌های آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی) و غربی اقیانوس آرام (سواحل شرقی روسیه، چین، ژاپن، گینه، استرالیا و زلاندنو) رخ می‌دهد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیزلزله‌خیزترین نقاط دنیا
ادامه مطلب
[ ] [ 16:54 ] [ فردانگار ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 19 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ