آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 

 

درفش کاویانی (نام‌های دیگر: درفش کاویان، درفش کابیان، درفش کافیان، درفش کاوان، اختر کاویانی، علم فریدون)؛ درفش اسطوره‌ای ایران از عهد قدیم تا پایان امپراتوری ساسانیان که به گفتهٔ مورخین اسلامی هزار هزار (یک میلیون) سکهٔ طلا ارزش داشته‌است. این درفش پس از حمله اعراب به ایران به دست آن‌ها افتاد و از بین رفت. 

 

اشاره به درفش کاویانی در اساطیر ایران، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم آژی‌دهاک (ضحاک) برمی‌گردد. ضحاک ماردوش شاهی است که در اثر بی عدالتی و ظلم شیطان شانه‌هایش را بوسه می‌زند و از جای بوسه‌ها مارهایی می‌رویند. ضحاک برای اینکه زنده بماند باید روزانه مغز دو جوان را به مارها ب‌دهد و کاوه آهنگر نیز کسی است که هفده فرزندش قربانی مارها شده‌است. در این هنگام، کاوه برای آن که مردم را علیه ضحاک بشوراند، پیش‌بند چرمی خود را بر سر چوبی می‌کند و آن را بالا می‌گیرد تا مردم گرد او آیند. سپس با کمک مردم، کاخ فرمانروای ضحاک خونخوار را در هم می‌کوبد و فریدون را بر تخت شاهی می‌نشاند. فریدون نیز پس از آینکه به شاهی رسید فرمان می‌دهد تا چرم پیش‌بند کاوه را با دیباهای زرد و سرخ و بنفش بیارایند و زر و گوهر به آن بیافزایند و آن را درفش شاهی خواند. و بدین شکل کلمه درفش کاویانی پدید آمد.


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدرفش کاویانی
ادامه مطلب
[ ] [ 13:53 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 13:41 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 13:37 ] [ فردانگار ]

 

 

بذ یا بذین (شاید نام ۲ مکان باشد ) به ناحیه کوهستانی (کورَ) در آذربایجان گفته می‌شود که محل قلعه و پایگاه بابک خرمدین در طی شورش علیه خلافت عباسی (۸۱۶ تا ۸۳۷ میلادی) بوده است.این قلعه اقامتگاه و مرکز فرماندهی بابک خرمدین در طی شورش علیه خلافت عباسی بوده است.  

ابن‌خردادبه، بذ را رستاقی در آذربایجان نوشته و شهر بذ را «مدینة بابک» نامیده است . طبری، بذ را قریه و شهری در حدود اردبیل نوشته است . مطهربن طاهر مقدسی آن را شهری با دیوارهای استوار خوانده است . ابن ندیم از آنجا به عنوان سرزمینی کوهستانی یاد کرده است . یاقوت آن را کوره‌ای میان آذربایجان و اران نوشته است. مسعودی، بذ را به صیغة تثنیه، بذین نامیده که در کنار رود ارس واقع بوده است. وی در جایی بذین را ناحیه و کوهی در آذربایجان دانسته، در جای دیگر آن را در آذربایجان و اران نوشته است. ابن عبدالمنعم نیز کوه بذین را در اران دانسته است ابودُلَف و یاقوت ذکر کرده اند که آب و هوای قلعه بذ ابری و مه‌آلود است....


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقلعه بابک خرمدینبذبذین
ادامه مطلب
[ ] [ 13:29 ] [ فردانگار ]

 

هترا شهری باستانی است که در استان نینوا، عراق قرار دارد.هترا در ۲۹۰ کیلومتری شمال شهر بغداد و ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد . اما در دوران باستان این شهر در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت آشور باستان واقع بود .شهر هترا دارای معماری خاصی است که می‌توان سه نوع تمدن ایرانی، یونانی و رومی را در آن دید.
هترا یکی از معدود آثار به جا مانده از دوران اشکانی است. سرستون ها و سنتوری یونانی به جا مانده در این بنا می‌تواند نشانه‌ی صلح ایران و یونان و تاثیرپذیری اشکانیان از فرهنگ یونانی باشد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیهترانینوا
[ ] [ 13:11 ] [ فردانگار ]

 

 

نفت یا پترولیوم نوعی قیر و یا بیتومین است که به صورت مجموعه‌ای از هیدروکربورهای مختلف ، به اشکال مایع و یا گاز در مخازن زیرزمینی وجود دارد. پترولیوم در شیمی و زمین شناسی ، اصطلاحا به ترکیبات هیدروکربوره‌ای اطلاق می‌شود که توسط چاههای نفت از داخل زمین استخراج می‌شوند. شکل اصلی پترولیوم در داخل مخازن به صورت گاز است که به نام گاز طبیعی نامیده می‌شود بخشی از پترولیوم در شرایط متعارفی ( 15 درجه سانتیگراد و 760 میلیمتر فشار جیوه)، به صورت مایع در آمده که به آن نفت خام می‌گویند و بخش دیگر به همان صورت گاز باقی می‌ماند. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعینفتزمین شناسی
ادامه مطلب
[ ] [ 12:46 ] [ فردانگار ]

 

 

دریای خَزَر یا دریای مازَندَران یا دریای کاسپین  (آذری: Xəzər dənizi , روسی: Каспийское море، قزاقی: Каспий теңізі، ترکمنی: Hazar deňizi) پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

دریای خزر که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است و اکنون (ابتدای سده بیست‌ویکم) ۲۶٬۵ تا ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریا است. خط ساحلی دریا حدود ۷ هزار کیلومتر، مساحت آن ۳۷۱ تا ۳۸۶ هزار کیلومترمربع و حجم آب آن نیز ۷۸۷۰۰ کیلومترمکعب است. دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد. 

...


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدریای خزر
ادامه مطلب
[ ] [ 12:30 ] [ فردانگار ]

 

عکس های 360 درجه از قلعه های خیبر.

( برای مشاهده این تصاویر ابتدا انها را با نرم افزار وینرر از حالت فشرده خارج نمایید.) 


موضوعات مرتبط: عكس
برچسب‌ها: علوم اجتماعیعکسعکس 360 درجهقلعه های خیبر
[ ] [ 19:33 ] [ فردانگار ]

عکس های 360 درجه از مکه و مدینه و  مسجد الحرام و مسجد النبی


موضوعات مرتبط: عكس
برچسب‌ها: علوم اجتماعیعکسعکس 360 درجه
[ ] [ 19:27 ] [ فردانگار ]

 

 

پنج راه برای افزایش هوش

دانشمندان معتقدند كه در زمان تولد تعداد مشخصی سلول های مغزی داریم كه به مرور با پیر شدن تعداد بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم. تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند كه سلولهای مغزی جدید در طول زندگی نیز برخلاف آنچه در گذشته تصور می شد، تولید می شوند و مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن ، قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد. تحقیقات و مطالعات حاكی از آن است كه به عنوان مثال قسمتی از مغز رانندگان كه مربوط به كنترل نقشه یابی تصویری است، رشد بیشتری دارد. همچنین بخشی از مغز پیانیست ها و نوازندگان متبحر هم كه كنترل و اداره موزیك را در اختیار دارد، حجم بیشتری دارد. از طرف دیگر، تحقیقاتی كه اخیراً در این مورد انجام شده ، حاكی از آن است كه افرادی با مشغله های مهارتی بالا مانند : مهندسان و معلمان دارای سیناپس ( محل اتصال دو رشته عصبی به یكدیگر) های بیشتری هستند. سیناپس ها همان رابطین بین سلول های مغزی هستند كه به ذخیره سازی اطلاعات كمك می كنند.

شاید در آینده ای نزدیك پزشكان قادر باشند سلول های جنین را كه می توانند به هر نوع سلول های مورد نیاز تبدیل شوند، به مغز بشر تزریق كنند. به این طریق می توان بیماری ... 


موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیهوشراهکار هایی برای افزایش هوش
ادامه مطلب
[ ] [ 14:6 ] [ فردانگار ]

 

به‌گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی "CHN"، بسیاری از کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی با اعتراض به چگونگی شرایط حفاظتی آثار، تمهیدات فعلی را برای جلوگیری از آسیب‌های طبیعی و آلاینده‌های محیطی کافی نمی‌دانند.

پس از گذشت 33 سال از ثبت جهانی مجموعه تخت جمشید و 8 سال از محوطه تاریخی پاسارگاد در فهرست یونسکو هنوز شرایط حفاظتی و جلوگیری از آسیب‌های مخرب رضایت‌کننده توصیف نمی‌شود.

هنوز مطالعات در رابطه با خطر عوامل جوی و آلاینده‌های محیطی روی این مجموعه‌های جهانی رضایت‌بخش نیست. باران که می‌بارد، چاله‌های آب در تخت‌جمشید، یکی پس از دیگری شکل می‌گیرد..... 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیتخت جمشیدتخریب ستون های تخت جمشید
ادامه مطلب
[ ] [ 13:56 ] [ فردانگار ]


 

 

1- تاریخ نقش خیلی مهمی در شکل دادن به زندگی اجتماعی ما دارد اما متاسفانه شناخت درست و دقیقی ار ان نداریم .به همین دلیل مهمترین مانع در یادگیری تاریخ برایمان شکل گرفته است .

 

2- برای یادگیری هر چه بهتر تاریخ باید ان را مطالعه کرد و همه جزئیات ان را بخاطر سپرد.

 

3-....

 

این نکات به صورت pdf تبدیل شده اند برای دریافت متن کامل کلیک کنید.


موضوعات مرتبط: فعاليت هاي دانش آموزان
برچسب‌ها: علوم اجتماعی20نکته در مورد خواندن تاریخ
[ ] [ 13:12 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 14:18 ] [ فردانگار ]

 

این داستان به صورت پاورپویینت درست شده است.

برای دریافت فایل کلیک کنید 


موضوعات مرتبط: فعاليت هاي دانش آموزان
برچسب‌ها: علوم اجتماعیادیسوناتش سوزی خانه ادیسون
[ ] [ 13:53 ] [ فردانگار ]

 

این فایل به صورت پاورپویینت است.

برای دریافت فایل کلیک کنید. 


موضوعات مرتبط: فعاليت هاي دانش آموزان
برچسب‌ها: علوم اجتماعیافشاریه
[ ] [ 13:47 ] [ فردانگار ]

 

نامه آبراهام لینکلن به آموزگار فرزندش به صورت فایل  پاورپویینت  قابل دانلود است .

برای گرفتن فایل کلیک کنید.


موضوعات مرتبط: فعاليت هاي دانش آموزان
برچسب‌ها: علوم اجتماعینامه آبراهام لینکلن به آموزگار فرزندش
[ ] [ 13:27 ] [ فردانگار ]

این تصاویر شامل سایه هایی از اجسامی که تصور انرا نمیکنید درست شده اند.خلاقیت واقعی این است.

 

برای دریافت فایل کلیک کنید. 


موضوعات مرتبط: عكس
برچسب‌ها: علوم اجتماعیعکسهنر سایهخلاقیت
[ ] [ 10:48 ] [ فردانگار ]

 

 

کوروش بزرگ در سال 599 قبل از ميلاد که به پادشاهی پارس رسيد ظرف مدت بيست سال، کشور پهناور و با عظمتی به وجود آورد که از مغرب به مصر و دريای مديترانه، از مشرق به رود سند و ازجنوب به خليج فارس و دريای هند محدود بود. . او برای اداره کشور پهناور خود به ايجاد حکومت مرکزی مقتدر و مردانی مدبر نيازمند بود. برای داشتن چنين افرادی، شروع به تربيت اطفال شاهزادگان و طبقات ممتاز کرد و با  ....


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیتعليم و تربيت در دوره هخامنشی
ادامه مطلب
[ ] [ 10:22 ] [ فردانگار ]

ویژگی های معلمان خوب:

• هدف دارند

• منتظر موفقیت همه دانش آموزان هستند

• تحمل ابهام را دارند

• برای ارضای نیازهای بچه‌ها تمایل به تغییر و هماهنگی دارند

• از ندانستن ناراحت نمی شوند

• به کارشان فکر می‌کنند

• از مدلهای مختلف یاد می‌گیرند

• از کار و شاگردانشان لذت می‌برند

 


موضوعات مرتبط: گوناگون
برچسب‌ها: مطالعات علوم اجتماعياجتماعی تدریسمعلم خوب
ادامه مطلب
[ ] [ 20:10 ] [ فردانگار ]

 

خشک شدن دریاچه اورمیه دمای منطقه را به میزان 10-15 درجه افزایش می دهد


خشک شدن دریاچه اورمیه طوفان نمک به بار خواهد آورد


طوفان نمک کشاورزی منطقه را به کل از بین خواهد برد


خشک شدن دریاچه اورمیه سبب بیماری های ریوی و تنفسی می شود؟


خشک شدن دریاچه اورمیه سبب مبتلا شدن 3 ملیون نفر به سرطان ریه خواهد شد


خشک شدن دریاچه اورمیه سبب مهاجرت چند صد هزار نفری مردم آذربایجان می شود


خشک شدن دریاچه اورمیه سب از بین رفتن آرتیمیا تنها موجد زنده و با ارزش این دریاچه خواهد شد


خشک شدن دریاچه اورمیه سبب تغییر مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر شده است 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدریاچه ارومیهدانستنی های مهم
ادامه مطلب
[ ] [ 13:43 ] [ فردانگار ]

 

 

باغ فین کاشان، نام یک باغ ایرانی است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. مکان نامبرده جایی است که ناصرالدین‌شاه، در سال ۱۸۵۲ میلادی صدراعظم خود امیرکبیر را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌است. در مقایسه با بسیاری از باغ‌های ایرانی مشابه، باغ فین با آب قابل توجهی مشروب می‌شود.

باغ فین و مجموعه بناهای آن در کاشان، باغ فین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیفینکاشانامیرکبیرحمام
ادامه مطلب
[ ] [ 13:29 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 22:42 ] [ فردانگار ]

 

 

مادام توسو (به انگلیسی: Madame Tussauds) نام موزهٔ مشهوری است که مرکز آن در شهر لندن، انگلستان قرار دارد. در این موزه تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز، ساخته و نگهداری می‌شود. این موزه توسط مادام توسو در سدهٔ هیجدهم میلادی پایه‌گذاری شد. موزه های "مادام توسو" یکی از دیدنی های شهرهای مهم جهان است. تندیس های مومی از افراد مشهور چنان به واقعیت شبیه اند که حیرت بازدیدکنندگان را بر می انگیزند.

توریست هایی که به لندن، آمستردام یا برلین سفر می کنند، برای دیدن موزه مادام توسو از لحظاتی پیش از باز شدن درهای موزه، جلوی ورودی آن صف می کشند. نگاه های کنجکاو و علاقه مند منتظرند تا به دیدن چهره های سرشناس هالیوود یا دنیای موسیقی و مد و سیاست بروند و در کنار آن ها عکس های یادگاری بگیرند. وقتی نام "مادام توسو" به زبان می آید، همه به یاد تندیس های مومی افراد مشهور می افتند که تشابه آنها به واقعیت چنان است که مشکل بتوان باور کرد این ها تنها مجسمه هایی ساخته شده از موم هستند. در این میان بازدیدکنندگان مشتاق چنان غرق در دنیای ستارگان می شوند و به دنبال عکس گرفتن هستند که کمتر به تندیس مومی بانویی سالخورده توجه می کنند که در گوشه ای جای گرفته و شاهد این هیاهوست؛ بانویی به نام "مادام توسو" که دویست و پنجاه سال پیش چشم به جهان گشود و به جایی رسید که هیچ کس گمان نمی برد. مادام توسو به همراه پسرانش تا به هنگام مرگش در سن ۸۹ سالگی نمایشگاه تندیس های مومی را اداره می کرد. آخرین تندیسی که او پیش از مرگ به اتمام رساند پرتره ای از خود است؛ 


موضوعات مرتبط: عكس
ادامه مطلب
[ ] [ 13:25 ] [ فردانگار ]

 

● برهما
برهما یکی از خدایان بزرگ هندوان باستان به نام یکی از سه خدای پیروان مذاهب برهمایی است که وی را قادر مطلق آفریدگار جهان می دانند. نام مذهب برهمایی نیز از آن گرفته شده است این آیین از قدیمی ترین ادیان بشری به شمار می آید. برهمایان معتقدند که برهما( خالق بزرگ ) روز اول خلقت روحانیون را از دهان، سلحشوران را از بازوان، کارکنان را از ران، و مردگان را از پای خود آفرید و این صنوف همیشه ثابت و برقرار است.
▪ سه خدای برهمایی عبارتند از:
۱) برهما(خدای بزرگ و خالق موجودات جهان)
۲) روشینو(محافظ و آمرکائنات)
۳) شیوا(مخرب و خراب کننده ی موجودات)
 شهر مقدس برهماییان بنارست در کنار رود گنگ واقع شده است.


● آیین برهمایی:
▪ پرسه و گدایی صوفی مبتدی از آیین برهمایی
 تناسخ و طول تناسخ یعنی حلول روح از قالبی به قالب دیگر که در مذهب اهل حق...... 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیایین برهماییبرهما
ادامه مطلب
[ ] [ 13:3 ] [ فردانگار ]

 

 

یعقوب پسر لیث رویگر که در جرگه عیاران بود و در جنگ امیر سیستان با خوارج به مقام سپهسالاری "درهم بن حسین" رسیده بود، امیرعرب را برانداخت و در سیستان حکومت خود را برقرار کرد و به عمار خارجی که در این منطقه به تاخت و تاز مشغول بود چنین پیغام داد:"خوارجی که پیش از تو در سیستان بودند بر ضد خلفا قیام می کردند و به مردم سیستان کوچکترین آزاری نمی رساندند. یا مانند دوستان به دوستان ما پیوند و یا از اذیت سیستانیان دست بردارد". ) 259 ه.ق.(یعقوب خراسان، گرگان، فارس و کرمان را به تصرف درآورد و در جهت غرب تا جندی شاپور پیشرفت. رفتار جوانمردانه یعقوب که از بین توده های مردم بر آمده بود او را محبوب عامه کرد و خلیفه المعتمد را به وحشت انداخت. صفاریان تا سال 394 ه.ق. گاه در قسمت بزرگی از ایران و گاه در جنوب در سیستان حکومت داشتند تا آنکه محمود غزنوی در سال 392 سلسله آن ها را برانداخت. 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعییعقوب عیار
ادامه مطلب
[ ] [ 9:19 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 8:50 ] [ فردانگار ]

 

 

به‌آفرید یک ایرانی خراسانی بود که در زمان ابومسلم خراسانی (در قرن اول و دوم هجری) آیینی جدید آورد و جنبش به‌آفریدان را ایجاد کرد.

به‌آفرید، فرزند ماه فرودین بود. به‌آفریدیان به عنوان نخستین شورشیان ایرانی ضد عرب و ضد اسلام شناخته شده‌اند، که در ناحیه بین نیشابور و هرات شروع به فعالیت کردند. مردم بسیاری به او گرویدند و کارش بالا گرفت.

موبدان زردتشتی با او مخالفت کردند و شکایت نزد ابومسلم بردند و گفتند وی نه مسلمان است و نه زرتشتی و موجب اخلال هر دو آیین است. عبدالله، شعبه او را در کوه‌های بادغیس بگرفت و نزد ابومسلم برد و او را کشتند.

نویسندگان تا اوایل قرن پنجم هجری به وجود پیروانان به‌آفرید اشاره کرده‌اند. 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیپیامبربه افریددین اور
ادامه مطلب
[ ] [ 8:31 ] [ فردانگار ]

 

 

مذهب پروتستان شاخه‌ای از مسیحیت است که مبانی آن نخستین بار توسط مارتین لوتر مطرح شد. پروتستان‌ها امروزه بیشتر در شمال اروپا و آمریکای شمالی سکونت دارند.

واژه انگلیسی پروتستان به معنی معترض و مخالف سرسخت است و این دلیل به پیروان مکتب دینی پروتستانیسم اطلاق می‌شود که آنها در مقابل شماری از قوانین کلیسای کاتولیک روم ایستادند. 


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیمذهبپروتستانتیسم
ادامه مطلب
[ ] [ 8:15 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ