آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

رسانه هاي آموزشي

انواع : اصول تهیه ی رسانه های آموزشی : فرا رسانه مراحل توسعه پروژه چند رسانه ای : طراحی درس

 

نگاهی اجمالی به تکنولوژی آموزشی:
• داشتن دانش و برخورد سيستماتيكي
• منابع، ابزارها و تكنيك هاي مختلف كه به منظور آسان سازي فعاليت هاي روزانه به كار گرفته مي شود
• كاربرد عملي دانش براي طراحي و اجرا با كمك منابع، ابزارها و روش هاي خاص تا بازدهي بيشتر را به دنبال داشته باشد .
• علم چگونگي انجام ماهرانه كليه فعاليت هاي آموزشي
• روش منظم طراحي، اجرا و ارزشيابي از كل فرايند تدريس و يادگيري با بهره گيري از يافته هاي پژوهشي روانشناسي و علوم ارتباطات و به كار گيري تركيبي ار منابع انساني و غير انساني به منظور يادگيري موثرتر، عميق تر و پايدارتر
• نظريه و عمل طراحي،توسعه،كاربرد، مديريت و ارزشيابي فرايندها و منابع يادگيري

 

اينترنت به عنوان تكنولوژي نوين
اين نگاه از آن نظر حائز اهميت است كه تكنولوژي اينترنت، يادگيري الكترونيكي جهاني را امكان پذير ساخته است .
اگرچه اينترنت پديده اي است كه در سالهاي اخير گسترش يافته است اما سر آغاز شكل گيري آن را بايد پس از سال 1960 (م) دانست كه اساساٌ به وسيله ”آرپانت“ توسط دپارتمان وزارت دفاع ايالت متحده آمريكا به منظور ايجاد ارتباط و تلفيق با دانشگاهها و تسهيلات تحقيقاتي شكل گرفته است .
به عبارت ديگر در آغاز ”آرپانت“ اساسا براي تحقيق و توسعه تكنولوژي ارتباطات و همچنين حفظ اطلاعات در برابر دحملات احتمالي، مورد استفاده قرار مي گرفت. در سالهاي 1970 تا 1980 (م)، شبكه ها بيشتر براي اهداف نظامي مورد استفاده قرار مي گرفت.
در سال 1989 (م) شبكه هايي كه براي كاربرد نظامي مورد استفاده قرار مي گرفتند برچيده شد و ”بنياد علوم ملي آمريكا“ جايگزين آن شد.
اين جابه جايي چشمگير باعث شد تا اينترنت نه تنها در زمينه هاي نظامي بلكه در زمينه هاي ديگر به خدمت گرفته شود. جايگزيني بنياد علوم ملي آمريكا به جاي دپارتمان وزارت دفاع آمريكا باعث شد تا شبكه ها به عنوان ابزار نويني در زمينه هاي مختلف علمي، اجتماعي، اقتصادي، ارتباطي و فرهنگي به خدمت گرفته شوند.
با اين حال رشد قابل ملاحظه اينترنت از سال 1990(م) آغاز شده و تاكنون روز به روز به روند گسترش آن افزوده شده است تا آنجا كه امروزه اينترنت به عنوان بزرگترين تكنولوژي ارتباط شبكه اي و اطلاعاتي درجهان مطرح است.
اينترنت باعث شده است تا فراگيران در معرض حجم گسترده اي از اطلاعات قرارگيرند .
ويژگي اصلي و اساسي يادگيري الكترونيكي، وراي دسترسي آسان به اطلاعات، ويژگيهاي ارتباطي و تعاملي آن است .


مشكل اصلي يادگيري الكترونيكي، دسترسي به اطلاعات نيست :
آنچه در حال حاضر نياز است و يادگيري الكترونيكي به ما ارائه مي كند روشهايي بهتر براي پردازش، معنا بخشي به اطلاعات و خلق مجدد آنهاست.


تكنولوژي اينترنت و تعامل
تكنولوژي اينترنت روشهاي تدريس و يادگيري سنتي را متحول كرده و در تكميل و توسعه آن نقش بسزايي داشته است.
چنانچه بپذيريم كه تعامل نقش اساسي و مهمي در فرايند تدريس و يادگيري دارد، تكنولوژي هاي نوظهور تعاملات گسترده ار را جهت دسترسي به اطلاعات وسيع و نيز برقراري انواع ارتباط فراهم مي سازد. امكاني كه در فرايند يادگيري سنتي به صورت بسيار محدود و ناچيزي وجود داشته است.

نقش تكنولوژي( هاي) نوين در آموزش
• بهبود فرايند ياددهي- يادگيري
• كاهش زمان يادگيري
• افزايش كيفيت يادگيري
• فراهم ساختن آموزش مستمر
• ايجاد فرصت هاي آموزشي برابر
• انعطاف پذيري در ابزار و امكانات آموزشي
• افزايش ميزان تسلط بر آموخته ها
• ايجاد تعامل بيشتر دانش آموزان با محتواي درس
• دسترسي سريع و آسان به منابع اطلاعاتي گوناگون
• تربيت دانش آموزان براي زندگي در عصر اطلاعات
• برداشته شدن ديوارها بين مدارس و دنياي خارج
• افزايش مشاركت دانش آموزان در فرايند يادگيري و آموزش
• افزايش كارايي معلمان به جهت افزايش كيفيت آموزش
• فراهم ساختن امكان توليد آسان محتوا توسط معلم و دانش آموزان
• افزايش استدلال دانش آموزان به جهت استفاده از روشهاي خود آموزي

 

فرصت هاي مبتني بر تكنولوژي در آموزش
• تربيت نيروي انساني كارآمد و ماهر
• كمك همه جانبه به امر كيفيت بخشي آموزش
• دسترسي آسان به منابع اطلاعاتي
• برقراري تعامل
• كاهش هزينه هاي آموزشي
• روزآمد نمودن سيستم اداري و نظام آموزشي


تهديدهاي مبتني بر تكنولوژي در آموزش
• عدم وجود بسترهاي فني مناسب
• عدم وجود بسترهاي اجتماعي و فرهنگي مناسب
• افزايش شكاف طبقاتي
• دسترسي آسان به منابعي كه با ارزشها و هنجارهاي جوامع مغاير است
• عدم همراهي معلمان با برنامه ها
• سوء استفاده سارقان اطلاعاتي و هكرها
• عادت كردن بيش ار حد كاربران به بازيهاي رايانه اي

نمونه ههايي از برنامه هاي بهره گيري از تكنولوژي در آموزش كشورهاي:
استراليا
آمريكا
هند
ايران

اهداف و خط مشي ها استراليا
هدف اصلي سياست گذاري فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين كشور ايجاد يك سيستم آموزشي در آن، دانش آموزان به عنوان استفاده كنندگان مطمئن، خلاق و كارا در استفاده از فناوري جديد، از مدرسه فارغ التحصيل شوند. اين فناوري جديد شامل فناوري اطلاعات و ارتباطات و درك تاثير اين فناوري بر جامعه است. لذا برنامه اي با اهداف دراز مدت 2000-20001 را مطرح كرده است.


اهداف و خط مشي ها آمريكا
به طور كلي نقطه عطف در خطي مشي ملي در ارتباط با فناوري اطلاعات در مدارس آمريكا به سال 1996 بر مي گردد كه در نتيجه فرمان ”كلينتون“، اولين برنامه ريزي ملي فناوري آموزشي(تكنولوژي آموزشي) با عنوان“آماده كردن دانش آموزان براي قرن21 ”انجام شد.
در اين هدف كلي به دسترسي كليه معلمان و دانش آموزان به رايانه و شاهراه هاي اطلاعاتي و تلفيق فناوري اطلاعات در برنامه درسي تاكيد شده است.


اهداف و خط مشي ها هند
استراژي كلان كشور هند، تبديل اين كشور به يك قدرت مطرح در فناوري اطلاعات تا سال 2008 است. در راستاي اين استراتژي كلان شوراي ملي پژوهش و فناوري آموزش و پرورش در نوامبر 2000 چارچوبي كلي براي تغيير برنامه آموزش ملي هند در مدارس با اهداف ايجاد چارچوبي جهت افزايش فرصت هاي آموزشي در محيط هاي الكترونيكي، دستيابي به منابع آموزشي دنيا و توسعه حرفه اي معلمان ارائه كرد.


اهداف و خط مشي ها ايران
هدف كلي ايران فراهم آوردن محيط ياددهي – يادگيري مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات در جامعه و در نظام آموزش و پرورش به گونه اي است كه در آن كليه دانش آموزان با پرورش خلاقيت و تفكر نقادانه توانايي كسب دانش و مهاترت هاي مورد نياز براي رسيدن به آرمان هاي شخصي، تحقق هدف هاي آموزش و پرورش و مشاركت فعال در جامعه مبتني بر دانش و اطلاعات را داشته باشند.


طرح هاي ابتكاري و نوآوري ها استراليا
• شبكه آموزش استراليا كه يك مركز خدماتي است كه هدف آن حمايت و ترويج مزيت هاي اينترنت براي يادگيري آموزش و تربيت در استراليا است.
• پايگاه داده ها براي آموزش و تربيت فني و حرفه اي.
• آموزش بين المللي و شبكه منابع كه يك شبكه آموزشي از راه دور است .


طرح هاي ابتكاري و نوآوري ها آمريكا
• طرح مدارس متوسطه مجازي
• طرح كلاس درس هوشمند
• زير ساخت هاي ملي اطلاعاتي


طرح هاي ابتكاري و نوآوري ها هند
• طرح مطالعات و سواد رايانه اي
• طرح فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدارس
• برنامه ”هد استارت“
• طرح“ويديياوهيني“
• مراكز يادگيري ارتباطات توسط موسسه ”عظيم پريمجي“
• طرح مدارس هوشمند كه مهمترين طرح كشور هند در زمينه فناوري اطلاعات بوده است .


طرح هاي ابتكاري و نوآوري ها ايران
• پروژه مدارس هوشمند
• شبكه آموزشي رشد
• تجهيز مدارس و مراكز به آزمايشگاه رايانه و اتصال به شبكه
• پروژه اتوبوس اينترنتي
• طرح مدارس از راه دور



رسانه هاي آموزشي


رسانه هاي نوشتاري
• كتاب
• مجله
• روزنامه

رسانه هاي ديداري ترسيمي
• انواع نمودارها
• چارتها
• كاريكاتورها
• پوستر
• نقشه

رسانه هاي شنيداري

رسانه هاي ديداري – نوشتاري
• تلويزيون
• اسلايدهاي ناطق

چند رسانه اي
• سي دي هاي آموزشي
• رايانه

چند رسانه ای :
«واژه چندرسانه ای به استفاده از کامپیوترکه مرکب است ازچندین رسانه- متن، گرافیک ها،صدا،تصاویر ثابت و ویدئویی- بر می گردد»(هاینیک،مولندا،راسل[1]،1993).
«هر ترکیبی از متن،گرافیک،صدا،انیمیشن وتصاویر ویدئویی که از طریق کامپیوتر ویا سایر تجهیزات الکترونیکی در اختیار کاربر قرار می گیرد،چند رسانه ای نامیده می شود»(کی نژاد،1378ص25).
«من چند رسانه ها رابه مثابه ارائه مطالب با استفاده از کلمات وتصاویر تعریف می کنم؛منظور من از کلمات این است که مطالب به شکل کلامی ولفظی نظیر متون چاپی وگفتاری ارائه می شود و منظور من از تصاویر این است که مطالب به شکل تصویری نظیر گرافیک های آماری شامل:اشکال مختلف،نمودارها،عکس ها ونقشه ها ویا با استفاده از گرافیک های پویا شامل انیمیشن یا ویدئو می باشد»(مایر،2001ص2).


چندرسانه آموزشی
«یک پیام چند رسانه ای آموزشی عبارت است ازارتباط با استفاده از کلمات وتصاویری که منجر به اشاعه یادگیری می شود»(مایر،2001ص21).
1- RobertHeinich,Micheal Molenda,James D.Russell

چندرسانه های آموزشی مطابق با کدام معیارها واصول تهیه می شوند؟
آیاچندرسانه های آموزشی که برای دروس مختلف تهیه می شود بااهداف برنامه درسی انطباق دارد؟
پاسخ به سوالات بالا برای بالا بردن میزان اثربخشی چندرسانه های آموزشی ضروری وحائزاهمیت است.

درواقع چندرسانه های آموزشی ازجمله نظام رسانه ای هستند که باتوجه به ماهیت چندحسی شان می توانند براحتی باانواع سبکهای یادگیری سازگارشوند،چندرسانه های آموزشی به اشکال مختلف(تعاملی وغیر تعاملی) وجود دارند.با توجه به رشدروزافزون تولید چندرسانه های آموزشی توسط سازمانهاوشرکتهای خصوصی ازیک طرف وازطرف دیگرافزایش میزان استفاده ازاین محصولات توسط جامعه دانش آموزی،اهمیت و ضرورت تنظیم استانداردها،روشهاوسازوکارهای مناسب برای طراحی این قبیل محصولات بیش ازپیش آشکار می شود.

تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی میزان تعامل وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی راهنمایی سنجش یادگیری وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی ارائه بازخورد وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی ارائه راهنمایی وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی ارائه سرگرمی ها بر پایه مباحث درسی وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی درس انطباق تصاویر و متن وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی انطباق صوت(گفتار) و متن وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی انطباق صوت(گفتار) وتصاویر وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی بکارگیری تصاویر ویدئویی دیجیتال وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی بکارگیری متن وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی گرافیک وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی انیمیشن وجود دارد؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی از صوت(گفتاری) استفاده شده است؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی از موسیقی مناسب با محتوا استفاده شده است؟
تا چه اندازه در چندرسانه های آموزشی پاسخ به سؤالات احتمالی فراگیر وجود دارد؟
آیا در چندرسانه های آموزشی محیطی جهت یادداشت برداری وجود دارد؟
آیا در چندرسانه های آموزشی امکان جستجو وجود دارد؟


فرا رسانه اي
شبكه كامپيوتري :
اينترانت
اينترنت

«ابداع فناوری فرامتن که بطور گسترده ای در دسترس همه قرار گرفت،به چالشی دامن زد که بر شالوده فناوری جدیدی که نظام های مرورگر انعطاف پذیر کاربر محور[2] را پشتیبانی می کرد،متکی بود وهمین جریان، اندکی بعد به حوزه فناوری چندرسانه هاپیوست.» فرا رسانه، که بعد از فرامتن معرفی شد معرف نمایش اطلاعات واتصالاتی است که گونه های مختلف رسانه ها مانند:نوشتار،ترسیمات،عکس،صدا وویدئو را در بر می گیرد؛ فرارسانه ها ممکن است لایه های مختلفی از مجموعۀ فضا های کاری را در بر داشته باشد که هر کدام با لایه های بیشمار دیگر متصل است؛فرارسانه ها در واقع یک «ابزارمؤلف[3] » به شمار می آید که با الگوهای مختلفی به کار می رود» (عالمی،78).
«سیستم های فرامتنی و فرارسانه ای بطور فزاینده ای در محیط های آموزشی بکار گرفته می شوند.مشارکت فعال دانش آموزان،یکی از فواید اصلی سیستم های فرارسانه ای است .امکان پیوند دادن[4] در فرارسانه ها قابلیت بسیار مهمی است که اثرات زیادی را در طراحی دارد،این قابلیت ها برای افراد مختلف امکان دسترسی به اطلاعات را از طریق «تحت کنترل داشتن منابع ازطریق چند کامپیوتر[5]» یا شیوه های باز وبسته کردن[6] [مواد درسی] ودر یک کلام امکان ارائه دروس بصورت نامحدودرا؛ فراهم می سازد»(هانافین،1996).

8- Open-Ended Manners 3– Hypermedia
[2] - User- Centered Flexible Browsing System
5- Authoring System

مراحل توسعه پروژه چند رسانه ای

مراحل توسعه پروژه چند رسانه ای
«تولید چند رسانه آموزشی به عنوان محیط یادگیری فعال،حاصل فعالیت و مشارکت گروهی مرکب از عوامل وتخصص هایی به شرح زیر است:
تهیه کننده
کارشناس تعیین محتوا
کارگردان و طراح چندرسانه ای
طراح آموزشی
تهیه کننده متن
هنرمند گرافیست رایانه ای
متخصص صوت وتصویر (ویدئویی)
برنامه نویس رایانه ای
متخصص ایجاد صفحات وپایگاههای وب بر روی شبکه های اینترانت(شبکه های محلی) واینترنت(شبکه جهانی).»(عالمی،1379)

درمقاله ای تحت عنوان«ایجاد محتوای چندرسانه ای»(بلانگر،داینی،جردن،2000) مراحل مختلف فرایند توسعه یک چند رسانه ای به قرار زیر توصیف شده است:
طراحی قسمتهای مختلف فرآیند تولیدچند رسانه ای شامل:
فهرست کردن فعالیتهای مختلف این فرآیند
توسعه شیوه های کنترل کیفیت
تعیین سخت افزار،نرم افزارونیازهای رسانه ای
شناسایی نیازهای کارکنان مبنی بر اینکه:آیا آنها به آموزش نیاز دارند؟
تعیین وظایف تیم تهیه کننده چند رسانه ای
در صورت نیاز ارائه پشتیبانی های لازم برای اعضای تیم


طراحی درس شامل:
طرح ریزی سازمان و ساختار درسهایی که باید ایجاد شود.
توسعه استراتژیهای آموزشی
تعریف عناصر درسی و واحدهای آموزشی که باید ایجاد شود.
تعیین فرمت فایل ها
سازماندهی وساختاردهی منابع وعناصر چند رسانه ای
طراحی صفحات
توسعه سناریووفلوچارتی که نشانگر ترتیب و توالی و نیز شاخه ها و زیر شاخه های محتوای چند رسانه ای می باشد.
تهیه درس شامل:
تهیه/دیجیتال کردن محتوای صوتی
خلق محتوای گرافیکی
تولید انیمیشن ها
تالیف کردن / برنامه نویسی چند رسانه ای
در صورت نیاز توسعه قسمتهایی از برنامه برای ارائه ازطریق اینترنت
ارزشیابی وتست کردن چند رسانه ای شامل:
بررسی خطاهایی که در محتوا وجود دارد.
ارزشیابی کارایی و اثربخشی آموزشی(توسط افرادی نظیر:مدیر پروژه وطراح آموزشی)
تست خطاهای تکنیکی
تست واجرای آزمایشی با نمونه ای از یادگیرندگان
ارائه به مصرف کنندگان

 

برگرفته از سایت : http://www.gfairan.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: علوم اجتماعیاینترنتدانش اموزانرسانه های اموزشی
[ ] [ 14:48 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ