1- پرهیز از لبخندزدن و رفتار مهربانانه با شاگردان:
اگر مجبوريد كه سال تحصيلي را عليرغم ميل باطني خود در كلاسي يا مدرسه اي با سختي آغاز كنيد اين مساله نبايد به دانش آموزان القا شود.
2- دوست شدن با شاگردان وقتی که در کلاس هستید:
رفتار دوستانه لازمه ي تدريس موفق در كلاس است اما دوستي با شاگردان يك بده بستان پاياپاي را مي طلبد كه اين براي يك معلم صورت خوشي نخواهد داشت و شما را در شرايط سختي قرار خواهد داد.
3- توقف درس و درگير كردن دانش آموزان به مسائل كم اهميت:
هنگامي كه دانش آموزان روي مسايل كم اهميت با هم در گير مي شوند ديگر جايي براي رقابت سالم باقي نخواهد ماند.
4- تحقير دانش آموزان و وادار آنان به كاري كه شما از او مي خواهيد:
تحقیر تکنیک فوق العاده وحشتناک وزشتی است که یک معلم می تواندانجام دهد. ممکن است به قدری ناراحت وعصبانی شوند تادر جستجوی راه هایی برای تلافی کردن برآیند و اين اعتماد آنان را به شما كم خواهد كرد.
5- فرياد زدن در كلاس:
وقتی فریادمی کشید شما مبارزه را باخته اید. این بدان معنا نیست که شما نباید گاهگاهی صدای خود را بلند کنید. اما معلمانی که مکرراً فریاد می زنند هرگز نخواهند توانست كلاس خود را به خوبي اداره كنند.
6- برخورد متفاوت با شاگردان:
عدالت در كلاس از اهم موضوعات تدريس و كلاسداريست. سعي كنيد در كلاس نسبت به همه ي دانش آموزان نظر يكسان و عدالت محور داشته باشيد هستیدوکودکانی وجود دارند که شما آن ها رابیش از دیگران دوست دارید اما باید سعی کنید هرگز این حالت درکلاس رخ ندهد.همه ی دانش آموزان را یکسان صدا بزنید. مجازات شاگردانی راکه دوست دارید کاهش ندهید
7- وضع قوانینی که اساساً ناعادلانه هستند:
بعضی وقت هاقوانین خود به خود می توانندشمارادرموقعیت های بدی قراردهند، مثلاً، اگر یک معلم قانونی وضع کند که براساس آن پس از زنگ هیچ کاری برای انجام دادن وجود نداشته باشد این قانون می تواند یک موقعیت مشکلی راایجاد کند حال اگریک شاگرددلیل منطقی داشته باشد چه می شود؟ از این گونه موقعیت ها باید به شدت پرهیز کرد.
8- سپردن كنترل خود به دست شاگردان:
هرتصمیمی درکلاس باید به دلایلی توسط شخص شما اتخاذ شود. به طور مثال شاگردان سعی می کنند ازدست امتحان رهاشوند.اما شمانبايد بگذارید كه چنین اتفاقی بیافتد مگر اینکه دلیل منطقی وجود داشته باشد.اگر شما به همه ی تقاضا ها جواب مثبت دهید وتسلیم شوید به راحتي کنترل کلاس را از دست خواهيد داد.
9- غيبت و شكوه از همكاران و معلمان ديگر نزد دانش آموزان:
اغلب اتفاق می افتدکه شمامطالبی رااز شاگردان می شنوید درباره ی معلمانی که فکر می کنید تدريس خوبي ندارند اما شما باید ازبحث دراین مورد پرهیزکنید وایده های خود را به خود معلمان یا به مدیر انتقال دهید.آنچه که به شاگردانتان می گویید محرمانه نیست و پخش می شود.
10- نمره دادن بدون استدلال منطقي:
اطمینان حاصل کنید که قوانین هماهنگی برای نمره دادن دارید.اجازه ندهید شاگردان پس ازپایان کلاس جهت گرفتن نمره کامل شمارا به چالش بکشند زیرا این کارمشوق لازم (انگیزه لازم) رابرای انجام دادن کاری به موقع ازبین می برد. هنگام نمره دادن به تکالیف ازشیوه های عینی استفاده کنید این کاربه شما کمک می کند که دلایل منطقی برای نمرات دانش آموزان داشته باشید.
11- رفتن به كلاس بدون طرح درس و برنامه ي قبلي:
در حقیقت بهترین شیوه برای انجام تدریس شروع آن درذهن وسپس مروری برشیوه های گوناگون تدریس جهت گرفتن اطلاعات لازم می باشد. این کارفقط باداشتن طرح درس قبل ازکلاس انجام پذیر است.
12- استفاده از يك شيوه ي تكراري تدريس:
دانش آموزان این حالت راکسل کننده وخسته کننده می یابند به علاوه شمااحتمالاً دانش آموزانی را که می توانند از دیگرشیوه های تدریس بهره ببرند محروم می کنید.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسبها: علوم اجتماعیبایدها و نباید های وظایف معلم