آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
[ ] [ 16:27 ] [ فردانگار ]

 

 

 

آتشفشان روزنه‌ای در سطح زمین است که سنگ‌های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین از آن به بیرون فوران می‌کنند. فعالیت آتشفشانی با برون‌افکنی صخره‌ها، با گذشت زمان باعث پیدایش کوه‌های آتشفشانی بر سطح زمین می‌شود. آتشفشان‌ها معمولاً در نقاطی یافت می‌شوند که ورقه‌های زمین‌ساخت، همگرایی یا واگرایی دارند.

 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیزمین شناسیاتشفشانفورانگدازهانواع فورانمواد مذاب
ادامه مطلب
[ ] [ 13:56 ] [ فردانگار ]

 

 

در اینجا ابتدا شما را به اختصار با قطبین زمین آشنا کرده سپس تفاوتهای آنها را بیان می کنیم
 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیقطب شمالقطب جنوبتفاوتها
ادامه مطلب
[ ] [ 14:32 ] [ فردانگار ]

 

 

آب دریا ، دائما در حرکت بوده و این حرکت در بعضی از نقاط ، افقی و در برخی دیگر عمقی و رو به پایین و در بعضی دیگر رو به بالا است. نرخ و آهنگ حرکت ، در نقاط مختلف متفاوت می باشد. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجریان های دریاییحرکات اب دریاها و اقیانوسها
ادامه مطلب
[ ] [ 13:50 ] [ فردانگار ]

 

 

 

 

 

گرمترين نقطه کره زمين

در مورد گرمترين نقطه ي جهان بحث ها ي بسياري وجود دارد. برخي صحراي العزيزيه ليبي که بالاترين دماي ثبت شده در آن 58 درجه سانتيگراد است و برخي دره ي مرگ (Death valley) در کاليفرنيا با 56 درجه سناتيگراد را گرمترين نقطه جهان مي دانند. اما ماهواره ي سازمان ناسا در کوير لوت دماي 71 درجه سانتيگراد را نيز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که اين دما بالاترين دماي ثبت شده در جهان است. 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیگرمترینگندم بریانکویر
ادامه مطلب
[ ] [ 16:6 ] [ فردانگار ]

 

در ادامه نقشه هاي گنگ مربوط به قاره هاي اروپا و آمريكا را جهت استفاده امتحان درس جغرافياي سال دوم براي شما عزيزان آماده كرده ايم.كه از لينك زير ميتوانيد دريافت كنيد.

نقشه هاي موجود در قسمت اول(ايران -قاره آسيا -افريقا و استراليا)

ضمنا براي استفاده ابتدا با برنامه winrar  انرا از حالت فشرده خارج كنيد.

 

برای دریافت فایل فشرده کلیک کنید 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: نقشه گنگاروپاآمريكاامتحان جغرافي
[ ] [ 21:54 ] [ فردانگار ]

 

در كتاب درسي جغرافياي سال سوم دوره راهنمايي روشهايي براي جهت يابي چون استفاده از قطبنما ، سايه اجسام و خورشيد،ساعت مچي، ستاره قطبي معرفي شده در ادامه ما تعداد ديگر از روشهايي كه گاها عجيب نيز ميباشد مورد بررسي قرار خواهيم داد.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: جهت يابيماهتنه درخت حشراتباد
ادامه مطلب
[ ] [ 23:54 ] [ فردانگار ]

چند عنصر کليدي براي تهيه نقشه‌ها وجود دارد که به بيننده در درک بهتر ارتباطات نقشه، کمک مي‌کند. چند مورد از اين عناصر کليدي عبارتند از 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: نقشه خوانيمقياسراهنماتهيه نقشه
ادامه مطلب
[ ] [ 8:55 ] [ فردانگار ]

کشور عزیزمان ایران سابقه تمدنی  طولانی دارد ، که یکی از مظاهر آن دوره شهر نشینی و  وجود شهر های کهن و بزرگ از گذشته های دور است. لازم به ذکر است هم اکنون نیز  برخی از این شهرها دارای آبادانی و رونق می باشد . 


موضوعات مرتبط: جغرافياگوناگونتاریخ
برچسب‌ها: نام شهرهاایران قدیم
ادامه مطلب
[ ] [ 11:56 ] [ فردانگار ]

 

خیلی از مکان هایی که نام آنها برای ما تکرار می شود برایمان زیاد عجیب نیستند ، اما یک کودک وقتی نخستین بار این نام به گوشش می خورد کنجکاو است که اطلاعاتی در این مورد بدست آورد؟  برای نمونه اگر از شما بپرسند این بحر المیت که می گویند دقیقا کجاست چرا اسمش این است و چه ویژگی های منحصر به فردی دارد شما چه پاسخی می دهید؟

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: بحرالمیتدریای مردهپست ترین جای زمینdead sea
ادامه مطلب
[ ] [ 23:51 ] [ فردانگار ]

بسياري از مردم پوشش اطراف زمين را تا آنجا كه جو ناميده ميشودبه مثابه پوششي تحت نام اقيانوس هوا مي شناسند كه زمين را در بر گرفته است و اين پوشش لايه هايي از گازها وبخار آب است .  وقتی به تدریج از سطح زمین بالا می‌رویم، بر حسب ارتقاع با طبقه بندی اتمسفری روبرو خواهیم شد که بعضی پارامترها اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت.. بطور خلاصه می‌توان گفت که جو از چهار لایه کاملا مشخص تروپوسفر ، استراتوسفر ، مزوسفر و ترموسفر تشکیل شده است. محفظه گازی اطراف زمین خود به چندین لایه متفاوت تقسیم می‌شود.  


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: اتمسفر لایه های جوهوا و ترکیبات آن
ادامه مطلب
[ ] [ 10:0 ] [ فردانگار ]

از نظر موقعیت جغرافیایی در  32درجه و 08 دقیقه  تا 30  درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و     52   درجه و 45 دقیقه تا    52  درجه و52 دقيقه  طول شرقی و در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد . این تالاب در منتهی الیه رود خانه های زاینده رود ، زر چشمه و ایزد خواست قرار گرفته است که منبع اصلی تغذیه کننده آن رودخانه زاینده رود است  


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: باتلاق گاو خونیتالابزاینده رود
ادامه مطلب
[ ] [ 1:27 ] [ فردانگار ]

 

فرض كنيد خط استوا، محل برخورد يك صفحه بزرگ با كره زمين است. اين صفحه از كره سماوي هم مي گذرد و آن را به دو قسمت تقسيم مي كند. چنين صفحه اي را كه موازي مدارات يا خطوط طول جغرافيايي زمين است، استواي سماني يا معدل النهار گويند. اين تقاطع، مداري كه ظاهراً خورشيد در آسمان مي پيمايد با استواي سماوي در يك نقطه، طول شب و روز در تمام نقاط زمين با هم برابر مي شود. اين تقاطع سالي دو مرتبه صورت مي گيرد و به نقاط حاصل از اين دو برخورد در اصطلاح، اعتدالين گفته مي شود. مدار راس السرطان، مدار آغاز برج خرچنگ و آغازگر ماه تير است. مدار راس الجدي نيز مدار برج بز و آغازگردي ماه است.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: مدار راس السرطانراس الجدی
ادامه مطلب
[ ] [ 9:10 ] [ فردانگار ]

 

ترین های کره زمین

از مواردی که در کلاس درس جغرافیا غالبا دانش آموزان برای دانستن آن کنجکاو هستند مواردی است که به بزرگترین یا کوچکترین و مسائلی از این دست مرتبط می باشد در اینجا مواردی را درباره به اصطلاح (ترین های کره زمین) را جهت آشنایی شما بینندگان  آماده کرده ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: ترین های زمینبزرگترینکوچکترینعمیق ترین
ادامه مطلب
[ ] [ 12:6 ] [ فردانگار ]

 

اقیانوسها و دریاها مجموعه واحدی تشکیل می‌دهند در نظر اول حرکت قسمتی از آب در داخل آن ، بدون اینکه با آبهای دیگر مخلوط شود، بعید به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که آب اقیانوسها به شکل توده‌ای مجزایی است که هر یک دارای صفات مخصوص به خود بوده و به آسانی با یکدیگر مخلوط نمی‌شود. اختلاف بین توده‌های آب در غلظت آنهاست که تابع درجه شوری و درجه حرارت است.

 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: جریانهای دریاییجریان اقیانوسیحرکات آب دریا و اقیانوس
ادامه مطلب
[ ] [ 10:6 ] [ فردانگار ]


 GPS چيست؟

GPS Global Positioning Systems))  يا سيستم مكان يابي جهاني ،يك سيستم ناوگاني ماهواره است كه از شبكه اي با 24 ماهواره ساخته شد و بوسيله ي سازمان دفاع آمريكا در مدار قرار گرفت. در ابتدا GPS  براي مصارف نظامي به كار گرفته مي شد اما در 1980 ، دولت آمريكا اين سيستم را براي استفاده هاي شخصي در نظر گرفت.GPS  درهر شرايط آب و هوايي و در هر جاي دنيا ،در 24 ساعت شبانه روز قابل دسترسي است و هيچ حق اشتراك يا هزينه اي براي استفاده از GPS وجود ندارد.

ماهواره هاي GPS در يك مدار معين، زمين را دو بار در روز دور مي زنند و سيگنال هاي اطلاعاتي را به زمين ارسال مي كنند. دريافت كننده GPS اين اطلاعات را گرفته و براي محاسبه مكان دقيق كاربر از روش هاي هندسي استفاده مي كند. در اصل دريافت كننده ي GPS زمان ارسال سيگنال از ماهواره را با زمان دريافت سيگنال مقايسه مي كند. اختلاف زمان بازگو كننده ي ميزان فاصله ي ماهواره از دريافت كننده ي GPS است. با اندازه گيري فاصله، از تعدادي چند از ماهواره ها ،دريافت كننده مي تواند مكان كاربر را مشخص كرده و آن را روي نقشه ي الكترونيكي واحد نمايان كند.


موضوعات مرتبط: جغرافياگوناگون
برچسب‌ها: سیستم موقعیت یاب جهانیکارکردGPS
ادامه مطلب
[ ] [ 8:56 ] [ فردانگار ]

 

 مقیاس چیست؟

مقیاس را نسبت کوچک شدن اندازه های روی نقشه نسبت به اندازه واقعی(روی زمین) می نامند.

به این معنی که مثلا جاده 10 کیلومتری روی زمین به چه نسبتی کوچک شده تا به اندازه 10 سانتی متر نشان داده شده. یا اینکه بگویییم به صورت ساده تر در مقیاسهای کسری مفهومش این است که هر یک سانتیمتر روی  صورت کسر برابر با 100000 ساتیمتر روی زمین است.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: جغرافیای دوره راهنماییمقیاسمسئله مقیاس
ادامه مطلب
[ ] [ 20:23 ] [ فردانگار ]

 

قاره آفریقا یکی از پنج قاره جهان و از حیث بزرگی دومین قاره پس از آسیا می باشد. مساحت آن 30335000 کیلومتر مربع است که به این مقدار 20% خشکی های جهان را داراست. آفریقا به واسطه تنگه سوئز و صحرای سینا به آسیا اتصال داشته و هم اکنون توسط کانال سوئز از آن جدا شده است.

در شمال آفریقا دریای مدیترانه، در غرب آن، اقیانوس اطلس و در شرق آن نیز اقیانوس هند و دریای سرخ و خلیج عدن قرار دارد.

 

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: قاره آفریقاپاورپویینتآفریقا شناسی
ادامه مطلب
[ ] [ 14:35 ] [ فردانگار ]

 

 در کشور عزیز و زیبای ما ایران که هر گوشه اش چون بهشتی است هر استان یا منطقه را که بنگریم مالامال از این پدیده های جالب وشگفت انگیز است که با ید به آن نیک نگریست.

استان لرستان سرزمینی زیبا و پر رمز و راز با آب و هوای دل پذیر و محصور در کوه های مرتفع در باختر ایران قرار گرفته است. این استان، با وسعت حدود 28559 كیلومتر مربع در غرب ایران قراردارد .


 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: لرستانطبیعتلرستان شناسیتحقیقمقاله
ادامه مطلب
[ ] [ 1:27 ] [ فردانگار ]

 

 

تصور كنيد يك چاله  بتواند چند استاديوم ورزشي را در خود جاي دهد يا يك رودخانه را در خود ببلعد .واقعا انسان در حيرت فرو مي رود كه اين چنين مكان هايي چگونه ايجاد شده يا چه چيز مرموز و عجيبي در آنجا نهفته است . فايل ضميمه حاوي اطلاعاتي در باره هفت چاله بزرگ در جان است كه قطعا مطالعه آن لذت بخش مي باشد.

برای دریافت فایل کلیک کنید 


موضوعات مرتبط: جغرافياگوناگون
برچسب‌ها: گودال بزرگچاله عظیمحفره های جهانجغرافیاعجایب
[ ] [ 10:8 ] [ فردانگار ]

 

در اين قسمت به معرفي ده پديده جالب و استثنايي جوي ميپردازيم.

به ادامه مطلب مراجعه كنيد 


موضوعات مرتبط: جغرافياعكس
برچسب‌ها: اتمسفرجوابرهاباران عجیب
ادامه مطلب
[ ] [ 23:47 ] [ فردانگار ]

منظومه خورشیدی که در 4.6 بیلیون سال پیش شکل‌گیری خود را آغاز کرده طی گذشت زمان با فرایندهای تکاملی متفاوتی مواجه شده که این تحولات تحت بررسی بوده است اما کیهان شناسان تاکنون موفق به کشف برخی رازهای پایدار این منظومه عظیم و مرموز نشده‌اند.

ناشناخته‌های سیاره سبز زمین در نظر انسانها ‌بسیار کوچک خواهد بود زمانی که انسان از وجود تعداد نامعینی کهکشان، ستاره، سیاره و دیگر اجرام کیهانی آگاه باشد. پدیده‌هایی که در نهایت عظمت در شکل نقاطی ریز و درخشان آسمان شبهای سیاره زمین را می‌آرایند.

متن اصلي در ادامه مطلب

 


موضوعات مرتبط: جغرافياگوناگون
برچسب‌ها: منظومه شمسیمنظومه خورشیدیفضاسیارات
ادامه مطلب
[ ] [ 10:22 ] [ فردانگار ]

بررسي و تحليل محتوايي كتب درسي يكي از كارهايي است
كه معلمان با انجام آن مي توانند دقيق تر به نكات و ظرايف 
مطالب كتاب پي برده ،اشكالات كتاب را شناخته و تدريس 
موثرتر و بهتري داشته باشند .

 


موضوعات مرتبط: جغرافياگوناگون
برچسب‌ها: تحلیل محتواجغرافیا سال اولدوره راهنمایی
ادامه مطلب
[ ] [ 23:59 ] [ فردانگار ]

هابل تلسکوپی است که در آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی به فضا فرستاده شد.

هابل در طول این سالها با نمایان کردن جلوه‌های شگفت‌انگیزی از عالم، به سوالات بسیاری پاسخ گفته‌است.

 در اينجا ما تعدادي از عكس هاي زيبايي كه توسط اين  تلسكوپ گرفته شده براي شما عزيزان  قرار مي دهيم.

سايت رسمي هابل

http://hubblesite.org

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: جغرافياعكس
برچسب‌ها: تلسکوپ هابلفضاکهکشان
ادامه مطلب
[ ] [ 22:26 ] [ فردانگار ]

 

شايد يكي از مشكلاتي كه معلمان هنگام طرح سوال امتحاني در درس جغرافيا با آن مواجه هستند كشيدن يك نقشه مناسب است زيرا كشيدن بعضي از اين نقشه ها با برنامه هاي گرافيكي ويژه كمي زمانبر و گاها مشكل است .


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: نقشه گنگنقشه امتحانینقشه ایراننقشهافریقانقشه استرالیا
ادامه مطلب
[ ] [ 22:3 ] [ فردانگار ]

 

 

از زمين چه مي دانيم؟

اين خانه بزرگ كه بشريت ازابتدا بر آن ساكن بوده و همچون مادي مهربان تمامي نيازهاي ما را برطرف مي سازد.ديدن زمين زيبا  از فضا مي تواند تحسين هر بيننده اي  را به دنبال داشته باشد و به اين وسيله قدرت خداوند را درخلق جهان هستي به نمايش بگذارد.

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: کره زمینجغرافیاپاورپویینتفلشpower pointswf
ادامه مطلب
[ ] [ 21:50 ] [ فردانگار ]

 

 

شايد يكي از سوالاتي كه در ذهن افراد بسياري بوده ويا دانش آموزان در كلاس از معلمان پرسيده اند معناي نام كشورها بوده . حال با توجه در اصل و ريشه نام كشورها مي توان نكاتي جالب در اين زمينه به دست آورد كه در اين رابطه نمونه هايي را ذكر مي كنيم


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: آشنایی با کشورهانام کشورها
ادامه مطلب
[ ] [ 20:15 ] [ فردانگار ]

 

ايران كشوري نسبتا وسيع و پرجمعيت در جنوب غرب آسيا مي باشد .

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: ایران شناسیدرباره ایرانpdf
ادامه مطلب
[ ] [ 19:5 ] [ فردانگار ]

 

يك كره جغرافي كه اولين بار در دست معلم ميبينيم ياد آور اين نكته است كه باز هم مي خواهيم با خانه بزرگمان زمين. اين سياره زيباي دوست داشتني بيشتر آشنا شويم .

 


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: جغرافیاعلم جغرافیاتعریف جغرافیا
ادامه مطلب
[ ] [ 14:2 ] [ فردانگار ]
صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 19 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ